Tesla närmar sig ett genombrott i labbet – men i Tyskland vässar forskare sin egen lösning med laserprecision. Batterikampen har börjat.
Tesla växlar upp med superbatteri – tyskarna svarar med laser


Mest läst i kategorin
Teslas nya batteriteknik har potential att förändra elbilsmarknaden i grunden – billigare, lättare och med längre räckvidd.
Men precis när Tesla närmar sig ett genombrott, dyker en oväntad utmanare upp i Europa. Tyskarna har sin egen plan – och laser.
Torkningen som bromsar allt
Tidningen Elbilen rapporterar att det som bromsar batteriutvecklingen inte är materialen i sig – utan hur de torkas. För att tillverka litium-jon-batterier läggs en vätska på metallfolie, som sedan måste torkas i enorma, gasdrivna ugnar. Det kräver enorma mängder energi och slukar både tid och pengar.
Det är här Tesla försöker ändra spelreglerna. Genom torra elektroder kan man kapa hela torkmomentet – något som skulle revolutionera både produktion och miljöpåverkan.
Redan 2019 köpte Tesla bolaget Maxwell för att säkra tekniken, men vägen mot ett fungerande batteri har varit skakig.
Maskiner har havererat, materialen har bråkat – och Cybertrucken, som skulle bli flaggskeppet för tekniken, fick lanseras utan det nya batteriet.
Nu verkar det dock röra på sig. Enligt Bonne Eggleston, chef för Teslas 4680-celler, ska batterier med torra elektroder börja monteras i Cybertrucken senare i år.
Missa inte: Polestar vill ha Teslaägarna – lockar med specialerbjudande. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Läs också: Ekonom om USA: “Svenskar kan behöva se över sitt sparande”. Dagens PS
Senaste nytt
Lasern som hotar Tesla
Samtidigt händer något på andra sidan Atlanten. Vid Aachen University i Tyskland har forskare tagit fram en alternativ metod: förtorkning med laser.
Den nya tekniken minskar behovet av stora torkugnar och gör processen betydligt billigare – utan att tumma på kvaliteten.
“Lasertorkningen i början av processen halverar ugnslängden, vilket sparar värdefull processtid, minskar behovet av energikrävande torkrum och sänker driftskostnaderna med 20 till 30 procent totalt”, säger universitetets styrelsemedlem och professor Heiner Heimes.
“Trots den ökade genomströmningstakten är kvaliteten åtminstone jämförbar när det gäller vidhäftning, restfukt, elektrisk ledningsförmåga och elektrokemiska egenskaper”, säger Achim Kampker, vid Aachen University.
Batteriracet har börjat på allvar
Två tekniker. Två visioner. Ett gemensamt mål: att leda elbilsindustrin in i nästa epok.
Teslas torra elektroder utmanas nu av tysk laserteknik – och vem som först lyckas på riktigt kan avgöra vem som vinner makten över framtidens elbilsbatterier.
Läs även: Transportstyrelsen: Nej – 1,5 flaskor vin i veckan räcker inte. Dagens PS
Läs även: Teslas verkliga värde – utan Musk. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.