Tysklands största organisation för konsumentskydd, vzbv, har lämnat in en stämningsansökan mot Tesla vid en domstol i Berlin. Klagan gäller vilseledande reklam och kränkning av dataintegritet.
Tesla stäms: vilseledande reklam och dataintegritet
Mest läst i kategorin
Tesla har uttalat sig vilseledande om utsläpp
Enligt vzbv har Tesla uttalat sig vilseledande kring hur mycket mindre koldioxid man kan släppa ut genom att köpa en av tillverkarens elbilar.
Klagomålet bottnar dels i att Tesla tjänar pengar på att sälja sina outnyttjade utsläppsrätter till konkurrenter som ligger efter med elektrifieringen, dels på att man hymlar med de CO2-utsläpp som tillverkningen av bilarna innebär.
För bara tre veckor sedan var Tesla ett av de bolag som kritiserades av en rad stora investerare för brister i sin hållbarhetsrapportering. Bland de företag som fördömdes fanns också oljebolagen Saudi Aramco och Exxon Mobil.
Sentry Mode leder till dataintegritetskränkningar
Stämningens andra del rör rätten till dataintegritet. Vzbv menar att Tesla-bilarnas så kallade Sentry Mode kan få Tesla-ägare att omedvetet kränka andras rätt till privatliv – med risk för böter som följd.
Sentry Mode är ett säkerhetssystem som övervakar bilens omgivning när den står parkerad, och börjar spela in film om den anar oråd. Att sådan inspelning faller under bilägarens ansvar är inte Tesla tillräckligt tydliga med, anser vzbv.
Konsumentförbundet vzbv
Vzbv är en förkortning av “Verbraucherzentrale Bundesverband”, som betyder “Konsumentförbundet”. Det är Tysklands största organisation för konsumentskydd, och består av 16 underliggande föreningar på delstatsnivå.
Det här är inte första gången Tesla stäms. Mer om stämningar finns att läsa här.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.