Ett återkommande argument mot elbilar har varit bl.a. miljö- och humanitära frågorna i samband med utvinningen av kobolt, en viktig beståndsdel i batterierna. När nu Tesla vill satsa en annan typ av batterier så försvinner belackarnas tyngsta argument.
Tesla satsar på koboltfria batterier
Mest läst i kategorin
Reuters rapporterar att Tesla vill kunna använda batterier av typen litiumjärnfosfat (lifepo) i de Model 3 som produceras i Kina. Kinesiska CATL, som är producent av dessa batterier, kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli. Det handlar inte om någon ny teknik eftersom den redan finns i bl.a. batteridrivna bussar från Kina.
Kritiken mot elbilar har ofta handlat om hur metallen kobolt utvinns av barnarbetare i miliskontrollerade gruvor i Kongo. Tesla har dock sedan länge använt kobolt från Reko-godkända leverantörer, bl.a. från den kanadensiska gruvstaden Cobalt. Kobolt finns inte bara i elbilar utan utgör en viktig del i mobiltelefon- och datorbatterier.
Till att börja med handlar det endast om de Tesla Model 3 som produceras i Kina och inte de USA-tillverkade som säljs i Europa. I Teslas Megafactory i Nevada pågår kontinuerlig forskning med syftet att hitta hållbara material med högre densitet än dagens batterier. När den nya fabriken utanför Berlin är igång, kan vi bara hoppas att kobolt inte ingår i produktionen.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.