I början av Teslas resa mot att bli en etablerad tillverkare hade det amerikanska märket en rad intressenter i form av biljättar som exempelvis General Motors och Toyota.
Tesla räddades av Toyota – och Arnold: Så gick det till
Mest läst i kategorin
2010 stod Tesla inför en monumental uppgift – de behövde en bilfabrik för att kunna sätta sprätt på tillverkningen av Tesla Model S.
Anledningen till det var ett av kraven för att få 465 miljoner dollar, motsvarande 6,9 miljarder kronor i dagens pengar, i stöd från den amerikanska staten.
Tesla hade för lite pengar
Problemet för Teslas del var att de inte hade pengar nog till en fabrik.
En bilfabrik av det snitt som Elon Musk behövde för Model S hade kostat företaget ungefär en miljard dollar, motsvarande 10,8 miljarder kronor.
Elon Musk hade dock bara 42 miljoner dollar, ungefär 450 miljoner kronor, att erbjuda.
Fabriken var helt avgörande för Teslas framtid.
Toyota räddar dagen
Bilfabriken i fråga var den gamla NUMMI-fabriken i Fremont, Kalifornien, som ägdes av General Motors mellan 1962 och 1984, för att därefter samägas av Toyota och General Motors.
2010 åkte Akio Toyoda till Kalifornien för att äta middag hemma hos Elon Musk.
Samtidigt fick Toyoda en provtur i en Tesla Roadster och erbjöds därefter 42 miljoner dollar för fabriken.
Fabriken gav det amerikanska elbilsmärket möjligheten att massproducera Model S utan några ytterligare stora investeringar och det amerikanska märket kunde dra lärdom av Toyotas kunskaper inom området.
Viktiga synergier
En del av dealen var även att Toyota skulle köpa aktier för 50 miljoner dollar.
Elon Musk beskrev Toyotas investering som en ”stödgest” och Toyoda sade att ”50 miljoner dollar inte är mycket pengar för Toyota, så det är en win-win-situation” och belyste även det faktum att Toyota en gång i tiden var en start-up.
Fortsättningsvis innebar det för Toyota att märket slapp stänga ner en fabrik – vilket aldrig har gjorts tidigare – samtidigt som de kunde använda sig av Teslas expertis för sin RAV4 EV som såldes i Kalifornien.
Samarbetet mellan Tesla och Toyota upphörde
Trots samarbetet var japanerna inne på att andra alternativ för drivning – primärt hybridlösningar – var mer realistiska, en ståndpunkt de fortfarande står fast vid idag.
2017 upphörde samarbetet då japanerna ansåg att de redan besatt kunskapen som krävs för att tillverka elbilar, även om de tar sig an en mer konservativ approach idag.
Men utan Toyotas investering 2010 hade Tesla förmodligen inte existerat idag, då fabriken och investeringen kom i grevens tid och räddade märket från graven.
Läs även: Tesla stäms av kunder – efter lögner om räckvidd
Läs även: Toyota planerar “omstart” för elbilar – tittar på Tesla
Läs även: Toyota bZ3 ska krossa Tesla Model 3
Läs även: Fem elbilar du inte visste fanns
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.