Dagens PS

Tesla plågas av 'byråkratiska helvetet' Tyskland

Tesla Tyskland
Teslas gigafabrik i Berlin har inte fått grönt ljus att öppna ännu. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 19 maj 2021Publicerad: 19 maj 2021

Tesla har stött på problem i form av det ‘byråkratiska helvetet’ Tyskland. Elon Musk tycker lösningen borde vara färre regler. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Teslas gigafabrik i Berlin, Tyskland har stött på problem efter problem. Vd:n Elon Musk lovade på twitter i juli 2020 att “Giga Berlin kommer att sättas ihop i en omöjlig hastighet”.

Så har det inte blivit. Fabriken, som ska kosta 4 miljarder euro att bygga har stött på patrull på många sätt: Oexploderade bomber från andra världskriget. Hård opposition från miljörörelsen för att de huggit ned träd. Processer om arbetsmarknadslagstiftning och hägrande böter. Strålkastarljus från landets största fackförbund IG Metall.

ANNONS

Flygplatsens tillstånd tog ett decennium

Men jobbigast av allt för Tesla är de tyska myndigheterna, enligt Matthias Schimdt, en självständig bilanalytiker baserad i Berlin. Han säger till Forbes att Teslas projekt riskerar att krascha lika hårt som Berlins nya flygplats, som inte lyckades få tillstånd att öppna på nästan ett decennium.

“Även om det såg bra ut med Tesla-anläggningen för några veckor sedan, kan en annan verklighet ligga bakom fasaden. Teslas fabrik ligger bara ett stenkast från den nya flygplatsen som så småningom togs i bruk förra året”, säger han till Forbes.

“Det framhäver bara att saker och ting inte är lätta i det ‘byråkratiska helvetet’ Tyskland”, säger Mattias Schmidt.

Fabriken skulle enligt planen stå klar 1 juli i år. Den fysiska konstruktionen är i stort sett klar, men det finns fortfarande problem att åtgärda. Nu kan fabriken öppna först 2022 – eller senare, beroende på de tyska myndigheterna.

“Efter den otroligt snabba byggnaden av Shanghai-fabriken kan de ha felberäknat hur snabbt de kunde få igång Berlin – de kanske inte har räknat helt med de betydande skillnaderna i reglerings- och miljöstandarder”, säger Garrett Nelson, senior analytiker vid CFRA Research till Forbes.

“Mindre byråkrati skulle vara bättre”

ANNONS

Teslas vd Elon Musk är inte nöjd med att tysk byråkrati kommer i vägen för hans storslagna planer.

“Jag tror att det kan finnas mindre byråkrati. Det skulle vara bättre”, säger Elon Musk vid ett besök vid Tesla-fabriken i Tyskland på måndagen enligt Reuters.

“Det borde finnas någon form av aktiv process för att ta bort regler. Annars kommer reglerna med tiden bara att ackumuleras och du får fler och fler regler tills du så småningom inte kan göra någonting,”

Läs mer: ”Big Short”-miljardären blankar Tesla stort

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]