På vägen mot total elektrifiering ligger Norge flera ljusår framför resten av världen. Bilmärket som säljer bäst stavas Tesla men bilarna tampas med stora kvalitetsproblem. Nu har ett gäng norska Tesla-ägare påbörjat en hungerstrejk för att råda bot på problematiken.
Tesla orsakar norsk hungerstrejk
Mest läst i kategorin
Listan kan göras lång
Listan över problem som många Tesla-bilar tampas med kan göras lång.
Det rör sig om infotainmentskärmar som gulnar, handtag som inte fungerar i kyla, värmepumpar som pajar, rost, problem med lacken, dåliga batterier och så vidare.
På Tesla-forumen kan man även läsa om problem med lyktor, avrinning, lösa delar och ett autopilotsystem som inte fungerar.
Usel kundtjänst
Det de norska Tesla-ägarna frustreras över är den usla kundtjänsten som det amerikanska märket erbjuder.
Många norrmän påstår sig bli ignorerade av märket och Tesla är tydligen lika bra på att återkoppla som en analfabet är via brev.
I ett försök att bli uppmärksammade har ett gäng Tesla-ägare nu påbörjat en hungerstrejk.
Syftet är att få Elon Musk att åtgärda problemen direkt från toppen i stället för att bli fintade av den norska Tesla-kundtjänsten.
#TESLA HUNGER STRIKE IN TESLA COUNTRY #1 🇳🇴 NORWAY 27. aug 2022 @elonmusk
NORWEGIAN TESLA OWNERS ARE SUFFERING pic.twitter.com/2XkiIiG6df
— Erlend Mørch (@monstermasten) August 27, 2022
Hungerstrejk-hemsida
Gruppen som har anordnat hungerstrejken har en hemsida – www.teslahungerstrike.com – med rubriken ”Tesla Hunger Strike” följt av ”Elon Musk, Please Help Us” – ”Tesla Hungerstrejk”, ”Elon Musk, hjälp oss” på svenska.
De har även en lista med bilarnas problem som innefattar hela 29 punkter.
De förlitar sig även på att alla problem kommer åtgärdas om Elon Musk blir informerad om hungerstrejken.
Varför inte bara byta bil?
Att genomföra en hungerstrejk för att sin Tesla inte lever upp till den standard man förväntar sig är tveklöst ett effektivt sätt att få uppmärksamhet, inte minst eftersom hela världens medier snappar upp det.
Frågan är emellertid om det är värd all möda och besvär och det är helt befängt vad kunderna orkar och måste göra det för att de ska få den service som man kan förvänta sig.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.