Tesla var störst, BYD blev det. Sedan kom Tesla tillbaka. Men hur är egentligen ställningen mellan elbilvärldens giganter? Här är svaren.
Tesla och BYD: Etta och tvåa – eller tvåa och etta?
Mest läst i kategorin
Kinesiska BYD grundades 1995. Uppdraget var solklart.
BYD skulle tillverka uppladdningsbara nickel-kadmium-batterier som var billigare än de japanska konkurrenternas.
Snart tre decennier senare är BYD världens ledande tillverkare av elbilar.
Sista kvartalet 2023 gick man förbi Elon Musks Tesla i den globala försäljningen av renodlade elbilar.
Läs mer: Batteritillverkaren som rubbade Musks universum
Svårt att ranka
Musk och Tesla tog tillbaka kronan första kvartalet i år.
Men hur ska man egentligen ranka de två jättarna gentemot varandra?
När Tesla noterades på börsen i juni 2010 var det till en kurs på 17 dollar aktien.
Nu handlas aktien till drygt 166 dollar, vilket ger bolaget ett börsvärde på cirka 560miljarder dollar, konstaterar CNN.
Därmed är Tesla det mest värdefulla bilföretaget globalt.
BYD?
Nja.
Med ett börsvärde på 81 miljarder dollar tävlar man i en annan division.
Dock är man bland de tio högst värderade bilbolagen i världen, enligt Murthy Grandhi, affärsanalytiker hos Globaldata i London.
Senaste nytt
Efter men avancerar
BYD ligger långt efter Tesla och även efter Toyota och Stellantis – men har redan passerat BMW och Ford och lagt sig jämsides med Mercedes-Benz och Ferrari.
När det gäller antalet sålda bilar har BYD hjul för hjul knaprat in på Teslas försprång. 2021 sålde Tesla 600 000 fler bilar än BYD, 2022 var försprånget 400 000 och förra året, 2023, hade det krympt till 230 000.
Sålde mest kvartal 4
Under sista kvartalet 2023 tog man dessutom alltså klivet förbi Tesla och sålde fler bilar globalt.
Dessvärre för BYD snubblade man sedan till och sålde endast 300 114 bilar första kvartalet i år, en minskning mot fjärde kvartalets 525 409 som avslutade 2023.
Den dippen räckte för att Tesla, med 386 810 sålda bilar samma period, kunde återta förstaplatsen trots sjunkande försäljning.
Tuff priskonkurrens
Samtidigt är den prismässiga konkurrensen tuff på världens största bilmarknad, Kina.
Kina är inte bara BYD:s hemland utan dessutom Teslas största marknad efter USA.
Enligt brittiska konsultföretaget Rho Motion stod Kina för 33 procent av Teslas försäljning förra året.
Från Teslas fabrik i Shanghai, startad 2019, levererades förra året 947 000 bilar.
30 procent 2023 – lika mycket i år?
2023 såldes totalt 13,6 miljoner elbilar över hela världen, en ökning med drygt 30 procent jämfört med året innan.
Även den kinesiska marknaden växte 30 procent under fjolåret och nådde 7,9 miljoner sålda enheter.
En tillväxt i den storleksordningen väntas även 2024, med en försäljning på 10 miljoner enheter enbart i Kina, säger Rho Motion.
Säljer globalt
BYD sålde cirka 3 miljoner elbilar, inklusive hybrider, 2023 – Tesla levererade 1,8 miljoner fordon men har inga hybrider.
USA och Kanada köpte då 700 000 Tesla-bilar, Kina handlade 600 000 dylika.
I Europa sålde Tesla cirka 400 000 fordon.
Aktien, till sist.
I år har Tesla fallit cirka 29 procent.
Även BYD har tappat – men inte mer än 6 procent.
Läs mer:
Teslas dörrar kan bli dödsfälla. Dagens PS
Tesla når milstolpe: Sex miljoner bilar tillverkade. Dagens PS
Kinas bilmarknad växer så det knakar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.