Dagens PS

Tesla Model S utmanad – kraftfull är inte alltid snabbast

Audi RS e-tron GT, Porsche Tycon och Tesla Model S
Audi RS e-tron GT, Porsche Taycan Turbo S och Tesla Model S i race mot varandra. (Foto: Audi, Porsche, CarWow, Tesla)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 27 maj 2021

Tesla Model S utmanad – kraftfull är inte alltid snabbast. Tillsammans med Audi och Porsche är dessa de tre snabbaste elbilarna i världen just nu. När de gör upp om vem som är snabbast, blir utgången dessutom väldigt jämn.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De elbilar som just nu är starkast är Tesla Model S med 778 hk och en vikt på 2 316 kilo, Audi e-tron GT RS med 646 hk och en vikt på 2 340 kilo och Porsche Taycan Turbo med 687 hk (Turbo S var inte med i testet) och en vikt på 2 380 kilo. Porsvhe och Audi har samma elmotor-konfiguration fram och bak.

Den brittiska sajten CarWow har testat de tre mot varandra för att ta reda på vilken som är den snabbaste elbilen just nu.

Tesla som har mest effekt borde vara snabbast. Audi och Porsche är byggda på samma plattform, men där Porsche med sina 41 fler hästkrafter gör att det kan bli en tuff uppgift för Audi.

Alla bilar lika snabba

Dock visar det sig att vid flera upprepade försök att bilarna nästan är exakt lika snabba.

Audin, som är den svagaste bilen, vinner ett av de tre loppen. Kanske är det växellådan med två växlar som gör att både Porschen och Audin slår den starkare Teslan på upploppet?

Tesla Model S vinner till slut

Med en bättre start vinner Teslan till slut ett lopp och tar sträckan på en fjärdedels engelsk mil (402,3 meter) på 10,7 sekunder.

Porschen kör samma sträcka på 10,8 sekunder och Audin hamnar sist, med också imponerande 10,9 sekunder.

Tesla Model S sämst i bromstestet

I bromstestet som gjordes från 70 km/h stannade Porschen snabbast, Audin kom på andra plats och Teslan kom sist med längst bromssträcka.

Smakar det så kostar det

En Tesla Model S kostar från 974.990 kr. Enligt tillverkaren är räckvidden 663 km.

En Audi e-tron GT kostar från cirka 1.158.000 kr och har, enligt tillverkaren en räckvidd på 472 km. Testbilen var den starkare RS-modellen och den börjar på 1.573.000 kr.

Priset för en Porsche Taycan börjar på 980.000 kr med en räckvidd på 484 km. För en Taycan Turbo som användes i testet får man hosta upp ytterligare 730.000 kr vilket också gör modellen dyrast av testbilarna. Räckvidden på 452 km är också kortast.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]