En Tesla-representant ska ha sagt till köparen att han inte fick inspektera sin Model Y innan köpet var gjort. Men fynden var skrämmande.
Tesla-mardröm: Skruv i däcket och äckel i kupén


Mest läst i kategorin

En köpare av en begagnad Tesla säger att han pressades att acceptera en Model Y i dåligt skick. Han hävdar att biltillverkaren inte lät honom inspektera kupén innan han gick med på att ta emot den. Nu hoppas han att Tesla kommer att åtgärda problemen nu när elbilen officiellt är hans.
Att köpa en begagnad bil innebär nästan alltid en viss risk. Många konsumenter försöker minska de riskerna genom att köpa direkt från en återförsäljare eller biltillverkare. I det här fallet anlände drömbilen i mindre än perfekt skick och köparen säger att “Tesla misslyckades med att leverera det jag betalade för”. Hans berättelse är en varning som påminner oss alla om att vara uppmärksamma på hur vi köper bilar.

Teslas policy om ingen bild, ingen återbetalning
Innan vi går in på detaljerna är det viktigt att förstå hur Tesla hanterar bilförsäljning. Oavsett om du köper en helt ny modell, en certifierad begagnad enhet eller en demobil, är processen densamma: du gör din beställning via Teslas app eller webbplats, utan att någonsin se faktiska bilder på den specifika bilen. Istället får du bara standardbilder som ser likadana ut, oavsett fordonets faktiska skick, skriver Carscoops.
Utöver det måste köpare betala en icke-återbetalningsbar avgift i förskott. För nya bilar är det 2 500 kronor. För begagnade modeller, som Model Y i det här fallet, var köparen tvungen att betala en icke-återbetalningsbar transportavgift på 5 000 kronor plus en deposition på 5 000 kronor.
I teorin hävdar Tesla att dessa fordon genomgår en inspektionsprocess. I praktiken vet många Tesla-ägare att kvalitetskontrollen alltid överlåts till köparen – även för helt nya bilar. Problemet är så vanligt att Tesla-entusiaster har skapat detaljerade checklistor för att inspektera sina nya fordon vid leverans, något som är praktiskt taget okänt hos traditionella biltillverkare.
En dröm-Model Y förvandlas till en mardröm
Bilen i fråga är en Model Y från 2022 med Teslas teknik för fullständig självkörning (under uppsikt) redan installerad. Köparen säger att det alltid var en dröm att äga en Tesla och att han trodde att han ursprungligen fick ett bra erbjudande. När elbilen som var under garanti anlände, tog saker och ting en mardrömslik vändning.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Enligt en Reddit-användare som publicerade sin upplevelse hade Model Y repor och bucklor som var så dåliga att han ville avvisa bilen direkt. En repa var över tio centimeter lång, tillräckligt illa för att till och med Tesla-representanten medgav att det låg utanför företagets standard för en begagnad bil.
Ändå övertygade Tesla-representanten honom att gå vidare genom att lova att företaget skulle åtgärda problemen. Kom ihåg att om köparen hade avvisat bilen, skulle han ha förlorat 10 000 kronor eftersom han betalade de pengarna som en deposition och transportavgift.
Det blir värre.
Köparen hävdar att Tesla-representanten också sa till honom att han inte fick titta in i bilen förrän han gick med på att acceptera leveransen hos återförsäljaren. När han väl fick en titt in i kupén, blev det äckligt. Båda solskydden har vad som bara kan beskrivas som äckliga rester från den tidigare ägaren på dem.

Men det är inte de enda problemen.

En lång lista med problem på Model Y
Utöver de kosmetiska skadorna hade bilen flera funktionsproblem. Enligt inlägget är luftkonditioneringen “knappt fungerande” och den högra kameran är död.

Den icke-fungerande kameran innebär att Autopiloten och FSD inte kommer att fungera. Som grädde på moset har ett av däcken en stor bult eller skruv i sig (!) och kräver åtminstone en lappning.

“Om jag hade vetat att det här skulle vara en sådan prövning, skulle jag ha leasat en ny Tesla eller valt en annan bil helt och hållet”, sa köparen.
Till Teslas heder verkar det som om de har övertygat köparen om att de faktiskt kommer att städa, reparera och på annat sätt rätta till det som för närvarande är fel med bilen. Samtidigt låter det här som en riktigt dålig upplevelse i världen av att köpa en begagnad bil från biltillverkaren som tillverkade den.
Köpare se upp
Det här är bara ett exempel på riskerna med att köpa en begagnad Tesla direkt från företaget. Det belyser också frustrationerna med Teslas hands-off-försäljningsprocess.
Lärdomen för köpare är tydlig: när ett köp kommer med icke-återbetalningsbara avgifter och ingen möjlighet att inspektera bilen i förväg, gör du en satsning – förhoppningsvis lönar det sig.

Köpa begagnad bil – undvik dessa 46 modeller
Här är en lista på de 46 bilarna som Consumer Reports anser haft sämst tillförlitlighet. Bra att kolla innan du ska köpa en begagnad bil. Att köpa en
Läs också:
Svensk pension: Fyra av tio har ingen koll alls, i ny undersökning. News 55
Bankerna stänger av konton i rekordfart. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.