Tidigare Tesla-anställd hävdar att hon och kollegor hotades efter att ha påpekat brister. Nu kan fallet tas upp i domstol.
Tesla-ingenjörer hotades med utvisning efter bromslarmslarm


Mest läst i kategorin
En tidigare Tesla-ingenjör, Cristina Balan, som avskedades 2014, påstår att hon och hennes team hotades med utvisning efter att ha tagit upp säkerhetsrisker gällande bromsar direkt med vd Elon Musk.
Balan, född i Rumänien, har nyligen vunnit en juridisk seger mot Tesla, vilket öppnar upp för en rättegång i offentlig domstol. Hon hoppas att detta ska leda till förändringar i företagens säkerhetspolicyer, rapporterar BBC.
Balan var djupt involverad i utvecklingen av Model S, och hennes initialer finns till och med på bilens batteripaket, enligt Electrek. 2014 vände hon sig direkt till Musk med oro över säkerheten, och påpekade att Model S golvmattor kunde orsaka problem med bromsarna om gaspedalen fastnade under mattan. Hon hävdar att Musk valde leverantör baserat på vänskap, inte kvalitet.

“Tesla Regret Syndrome” – nya folksjukdomen?
Missnöjet gror bland vissa Tesla-ägare. En ny kampanj belyser fenomenet de kallar “Tesla Regret Syndrome”. En aktivistgrupp har lanserat en uppmärksammad
Musks påstådda löfte och svek
I mars 2013 skickade Musk ut ett e-postmeddelande till alla Tesla-anställda om en öppen dörr-policy för att ta upp produktproblem: “Du kan prata med din chefs chef utan hans tillåtelse, du kan prata direkt med en vice vd i en annan avdelning, du kan prata med mig, du kan prata med vem som helst utan någon annans tillåtelse.”
Detta fick Balan att tro att hon kunde prata med Musk om golvmattproblemet. Men när hon kom till det planerade mötet med Musk, möttes hon istället av advokater och “stora män i uniformer”. De tvingade henne att avgå.

Kris hos Tesla: Billigare Model Y försenas
Tesla står inför utmaningar efter att förra året ha rapporterat sin första årliga nedgång i leveranser någonsin. Nu tyder mycket på ännu ett svagt år för
Senaste nytt
Tvingades avgå för att rädda kollegorna från deportering
Under mötet ska Teslas advokat ha hotat att utvisa flera medlemmar i hennes team, som väntade på sina green card-ansökningar, om hon inte skrev under sin avgång. Detta ska ha varit ett svar på att hennes team stöttade henne i att ta upp säkerhetsfrågorna.
Hon skrev under sin avgång i protest, och noterade att “Jag avgår på grund av den situation jag försattes i för en månad sedan för att jag vågade prata med ledningen, och för att människor som hade chansen att prata hotades…”
När Balans fall fick uppmärksamhet i Huffington Post 2017, hävdade Tesla att Balan hade stulit företagets resurser för att arbeta på ett “hemligt” personligt projekt (Tesla-e-postmeddelanden visar att Balan fick i uppdrag att arbeta på detta projekt av ledningen). Efter detta ska Balan ha haft svårt att hitta jobb, eftersom företag fruktade att hamna på Musks svarta lista.
En dag i rätten
Hon lämnade in en stämningsansökan för ärekränkning, men Tesla tvingade hennes fall till skiljedom och lyckades få ärekränkningsmålet avvisat. Hon överklagade beslutet och efter många förseningar – inklusive hennes kamp mot stadium 3B-cancer, som nu är i remission – lyckades hon få skiljedomsmålet avvisat, medan hon representerade sig själv, enligt BBC News.
“Jag vill rentvå mitt namn,” sa hon till BBC News.
“Jag önskar att Elon Musk hade haft anständigheten att be om ursäkt.”

Kan Teslas varumärke räddas – eller är det redan för sent?
Teslas försäljning rasar och protesterna växer. Kan varumärket återfå förtroendet – eller är det början på slutet för elbilsjätten? Tesla har länge stått
Läs också:
Journalisten: “Snart kan Sverige införa dödshjälp”. News 55
Världens galnaste campingfakta. E55
AI ska skriva nya lagar i gulfstat: “Ett steg längre”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.