Dagens PS

Tesla i botten – bara Dacia Duster och Logan sämre

Tesla i botten – bara Dacia Duster och Logan sämre
Tesla Model S hamnade på tredje sista plats i tyska TÜV:s rapport. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 08 feb. 2022Publicerad: 08 feb. 2022

Tesla hamnar i botten när tysk bilprovning testar elbilar. När tyska TÜV för första gången har nog med data för att testa två till fyra år gamla elbilar är det bara Dacia Duster och Logan som är sämre.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Teknikens Värld rapporterar om uppgifterna från den tyska motsvarigheten till bilbesiktningen i Sverige, och det är tråkiga nyheter för Teslaälskaren.

Premiär för elbilssiffror

Det är första gången TÜV inkluderar elbilar i sin årliga rapport. Elbilarna är därmot inte med på den officiella listan, eftersom det ännu inte sålts nog många för att statistiken ska kunna säkerställas.

“För första gången har ett tillräckligt antal elbilar presenterats för TÜV:s testcenter för att vi ska kunna göra en preliminär bedömning av deras tekniska säkerhet”, säger Joachim Bühler, vd för TÜV enligt Teknikens Värld.

Vill du hålla dig uppdaterad om elbilar? 
Ta enkelt del av PS kostnadsfria nyhetstjänst!

För Tesla Model S visar data att det framför allt är brister i strålkastarna och bärarmarna som framkommit. Med en felprocent på 10,7 ligger Tesla längst ner på listan, det är bara Dacia Duster (11,4) och Logan (11,6) som är sämre.

Tesla i botten – bara Dacia Duster och Logan sämre

BMW i3 klarade sig relativt bra och hamnar i mellanskiktet i TÜV:s rapport. Foto: TT

ANNONS

Senaste nytt

Smart ForTwo i topp

Allra bäst bland elbilarna klarade sig Smart ForTwo Electric som hamnar på grönt med en rapporterad felprocent på 3,5 enligt TÜV. Också BMW i3 (4,7 procent) och Renault Zoe (5,7) klarade sig relativt bra i, där BMW i3 är mitt i fältet av alla bilar som testats.

ANNONS

Tysklands populäraste elbil, Renault Zoe, har samma procent rapporterade brister som Peugeot 2008 på plats 98 på den officiella listan (den toppas för övrigt av Mercedes GLC med 1,5 procent).

Vanligt med bromsfel på eldrivet

De vanligaste felen som rapporterades var felaktig ljusbild på halvljuset och brister i bromsskivorna.

“Problem med bromskomponenter är typiskt för elbilar”, säger Joachim Bühler enligt Teknikens Värld. “På grund av bromsregenereringen används bromsarna mycket mindre än i bilar med förbränningsmotor och rostar därför oftare”.

Tesla Model S har återkallats två gånger i Europa på grund av problem med säten och säkerhetsbälten.

Läs även: Elbil billigast – oavsett var du bor i landet 

Läs även: Tesla återkallar över 800 000 fordon i USA 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS