Dagens PS

Tesla i blåsväder efter massiv trädfällning i Berlin

Tesla gör plats för fabrik i Berlin. Då ryker skogen. (Foto: Google Earth)
Tesla gör plats för fabrik i Berlin. Då ryker skogen. (Foto: Google Earth)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 aug. 2024Publicerad: 23 aug. 2024

Avverkningen av 500 000 träd vid Teslas gigafactory i Berlin har uppmärksammats och orsakat diskussioner samt protester.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bygget av Teslas gigafactory nära Berlin har lett till att omkring 500 000 träd har fällts, enligt en satellitanalys. Det här skriver The Guardian.

Bygget av fabriken i Tyskland har skapat en stor debatt och dragit till sig omfattande protester. Diskussionen handlar om de svåra avvägningarna i utvecklingen av en grön ekonomi.

Elon Musk, Teslas ägare, har inte hållit tillbaka sin kritik mot den lokala polisen för att de inte agerat mot vad han kallade “vänsteraktivister”.

Satellitbilder avslöjar omfattande avverkning

Satellitbilder visar att hela 329 hektar skog har röjts på platsen mellan mars 2020 och maj 2023, enligt miljöanalysföretaget Kayrros.

Det motsvarar ungefär 500 000 träd som har fått ge vika för en bilfabrik.

Här ser man den tydliga skillnaden av skövlingen vid bygget av en Tesla fabrik. (Foto: Google Earth)
Här ser man den tydliga skillnaden av skövlingen vid bygget av en Tesla fabrik. (Foto: Google Earth)

Ända sedan maj har klimataktivister intensifierat sina protester mot den planerade expansionen av gigafabriken. De har bland annat ockuperat trädkojor i ett närliggande läger och försökt ta sig in på fabriksområdet.

ANNONS

En av grupperna satte till och med eld på en elstolpe, vilket stoppade produktionen i några dagar i mars.

ANNONS

Senaste nytt

Kritik mot Teslas påverkan på miljön

Karolina Drzewo från kampanjalliansen “Turn Off Tesla’s Tap” menar att analysen tydligt visar hur produktionen av elbilar har orsakat både lokal naturförstörelse och global skada genom gruvdrift efter metaller.

“I en av Tysklands torraste regioner har redan för mycket av miljön förstörts,” sa hon. “En expansion, och därmed ännu mer skogsförstörelse och risker för det skyddade dricksvattnet, måste stoppas.”

Trädfällningens påverkan på koldioxidutsläpp

Antoine Halff, chefsanalytiker på Kayrros, kommenterade:

“Teslafabriken i Tyskland har resulterat i en hel del trädavverkning. Det måste dock sättas i perspektiv mot fördelen med att ersätta bensinbilar med elbilar.”

Halff förklarade att de förlorade träden motsvarar ungefär 13 000 ton koldioxid, vilket är den årliga mängden som släpps ut av 2 800 genomsnittliga bensinbilar i USA.

ANNONS

“Det är en liten del av de elbilar som Tesla producerar och säljer varje kvartal”, sa han. “Det handlar alltid om avvägningar, och det är viktigt att förstå vad dessa innebär.”

Expansionsplaner godkända

I juli godkände Brandenburgs miljöministerium Teslas plan att expandera fabriken och fördubbla produktionen till 1 miljon bilar per år.

Platsen, där även miljontals battericeller tillverkas, har rapporterats för flera miljöincidenter, inklusive läckor av diesel, färg och aluminium.

Tesla svarade inte omedelbart på rapporterna men uppgav senare att det förekommit flera incidenter på fabriksområdet under byggtiden och efter att verksamheten startade. Enligt Tesla orsakade ingen av dessa incidenter miljöskador, och korrigerande åtgärder vidtogs vid behov.

Verktyg för att mäta avskogning

Kayrros använder optiska bilder från satelliten Sentinel-2 för att övervaka avskogning. De här bilderna, med en upplösning på 10 meter, är tillgängliga för allmänheten.

Datan bearbetas automatiskt och kontrolleras sedan av experter inom fjärranalys.

ANNONS

Kayrros säger att deras verktyg för att upptäcka avskogning utvecklas för att hjälpa företag att följa EU:s kommande regler, som från 2025 förbjuder import av varor kopplade till skogsförstörelse. Verktyget kan också användas för att oberoende övervaka skogar som används som koldioxidkrediter på den frivilliga koldioxidmarknaden.

Läs mer:

Musks dilemma: Fly Europa eller böta miljarder? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS