Dagens PS

Tesla efter: Kinesiska elbilar leder forskningsracet

Tesla tappar i forskningsracet mot övriga Kinesiska elbilar. (Foto: Getty Images)
Tesla tappar i forskningsracet mot övriga Kinesiska elbilar. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juli 2024Publicerad: 25 juli 2024

Kinesiska elbilstillverkare, listade i USA, spenderar en större andel av sina intäkter på forskning och utveckling (FoU) än Tesla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det enligt en analys från CNBC.

Detta är en strategi för att överleva på Kinas tuffa bilmarknad, den största i världen. Där nya energifordon nu står för mer än 40 procent av försäljningen.

Paul Gong, fordonsanalytiker vid UBS, säger att många kinesiska biltillverkare redan spenderar lika mycket eller mer på FoU som procent av intäkterna jämfört med sina globala konkurrenter. “I vissa fall, även i absoluta tal, har det överträffat.”

Nio spenderade nästan 29 procent av sina intäkter på FoU under årets första tre månader, vilket är betydligt högre än Teslas 5,4 procent under första kvartalet. Nio har dock gått med förlust i flera år och har först nyligen sett en ökning i leveranser av sina premiumbilar.

I september 2022 öppnade Nio sin andra fabrik i Hefei. Med cirka 2 000 mänskliga arbetare och 756 robotar som automatiserar en stor del av produktionen.

“Nyckeln är att digitalisera varje steg i tillverkningsprocessen,” sa William Li, grundare och vd för Nio.

Effektiv leveranskedja

Hefei, huvudstad i Anhui-provinsen, ligger i Yangtze River Delta, ett område med många fabriker där en elbilstillverkare kan hitta alla nödvändiga delar inom fyra timmars bilresa.

ANNONS

“En viktig konkurrensfördel för kinesiska företag är den mycket effektiva leveranskedjan,” sa Jing Yang från Fitch Ratings.

Zhejiang-provinsen är hem för Geely och dess dotterbolag Zeekr. Zeekr spenderade 13 procent av sina intäkter på FoU under första kvartalet. Geelys vice vd för FoU, Ren Xiangfei, sa att företaget fokuserar på både hårdvara och mjukvara för att differentiera sig.

Geely lanserade nyligen sitt “Aegis Short Blade Battery,” som företaget hävdar klarade tester över branschstandard utan att explodera. Detta batteri ökar produktionskostnaderna med cirka 1400 kronor jämfört med konkurrenternas fordon.

Det forskas på både mjukvara och hårdvara. Framförallt batterier då de behöver utvecklas för framtiden. (Foto: Getty Images)
Det forskas på både mjukvara och hårdvara. Framförallt batterier då de behöver utvecklas för framtiden. (Foto: Getty Images)

“Detta introducerar ett nytt koncept, den mjukvarudefinierade bilen,” sa Ren.

Geely har också släppt en elbilsarkitektur kallad SEA som möjliggör snabbare produktion av olika storlekar på fordon.

“Fordonets plattform är förmodligen den viktigaste faktorn att titta på,” sa Taylor Ogan, vd för Snow Bull Capital.

ANNONS

Senaste nytt

Teknikföretag vs. biltillverkare

ANNONS

Paul Gong från UBS varnade för att förhållandet mellan FoU-utgifter och försäljning inte alltid är ett mått på teknisk innovation.

“Om de kan sälja fler bilar med bättre lönsamhet betyder det att deras innovativa metoder förmodligen är rätt,” sa Gong.

Xpeng hade en FoU-intensitet på 20 procent under första kvartalet, medan Li Auto’s var 11 procent, men företagets räckviddsförlängande bilar har sålt bättre än rena elbilar.

Miljarder, åter miljarder går till forskning. Alla vill vara först med framtidens elbil. (Foto: Getty Images)
Miljarder, åter miljarder går till forskning. Alla vill vara först med framtidens elbil. (Foto: Getty Images)

Hongkong-noterade BYD spenderade motsvarande 15 miljarder kronor på forskning under första kvartalet, eller 8,5 procent av sina intäkter, vilket är mer än Teslas 11 miljarder kronor.

För framtiden försöker elbilstillverkare urskilja sig genom batterier och mjukvara, två kategorier som domineras av CATL och Huawei, enligt Jing Liu vid Cheung Kong Graduate School of Business.

“Det är svårt för biltillverkare att sticka ut på en marknad där konsumenter lätt kan byta mellan varumärken,” sa Liu.

Huawei har påstått att de spenderar minst 10 procent av intäkterna på FoU. CATL:s intensitetskvot var 5,4 procent under första kvartalet.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS