Elon Musk har sagt att investerare inte kommer förstå Tesla utan att använda företagets förarassistanssystem. Analytikern William Stein tog detta som en utmaning och testkörde – och var nära att krocka.
Tesla-analytiker nära krasch med 'Full Self-Driving'
Mest läst i kategorin
Under Teslas senaste två resultatsamtal har Elon Musk betonat vikten av att investerare använder företagets förarassistanssystem. Känt som Full Self-Driving (FSD), för att verkligen förstå företaget.
William Stein, analytiker hos Truist Securities med rekommendationen “behåll” på Teslas aktie, bestämde sig för att provköra en av Teslas bilar. Resultatet? En nära-krasch upplevelse, skriver Automotive News.
“Model Y accelererade genom en korsning medan bilen framför oss bara delvis hade avslutat en högersväng,” skrev Stein i en rapport till sina kunder på måndagen. “Min snabba inblandning var absolut nödvändig för att undvika en annars säker olycka.”
En efterhandskonstruktion?
Efter händelsen behöll Stein sin rekommendation och sitt kursmål på $215.
Tesla svarade inte omedelbart på en begäran om kommentar kring Steins rapport. Musk meddelade dock på måndagen att företaget lanserar en uppdaterad version av FSD, som inte gör deras bilar autonoma.
Musk har lagt större vikt vid FSD och Teslas bredare AI-initiativ då försäljningen av deras elbilar har avtagit. Vd:ns budskap har hjälpt till att stödja en aktie som sjunkit mer än 40 procent i år. Aktierna var ned 12 procent fram till förra veckans slut men steg på måndagen efter att Morgan Stanley utsett Tesla till sin nya toppval bland amerikanska bilaktier.
Senaste nytt
“Inte bättre, kanske sämre”
Stein testade FSD tidigare i april, efter Teslas resultatrapport för första kvartalet, och igen denna månad. Första gången skrev han en blandad recension – “otroligt bra, men inte användbart idag” – och sammanfattade den andra testkörningen som “inte bättre, kanske sämre”.
Båda Steins testkörningar skedde i New Yorks förorter under klara och torra förhållanden. Han var imponerad av hur väl FSD anpassade sig till filavstängningar, potthål och trafikflöden. Körningen “kändes mer naturlig totalt sett” än vid den första testkörningen.
Det som överraskade och gick dåligt, enligt Stein, var systemets tillåtande natur – han behövde inte längre dra i ratten för att hålla FSD aktiverat, och kunde fortsätta använda det även när han tog blicken från vägen.
En varning
“Jag vände huvudet helt bort från vägen,” skrev Stein, och tillade att hans son höll utkik efter faror. “Systemet fortsatte i 20-40 sekunder innan det utfärdade en varning.”
Förutom att ingripa för att undvika att köra in i en bil som bara delvis hade avslutat en högersväng, krävdes en annan ingripande när en polis använde handrörelser för att signalera att han behövde flytta åt sidan för en begravningsprocession.
Körde över en heldragen linje
“Slutligen, på en del av vår rutt var motorvägen kurvig och smal, med en solid vit linje som signalerade förbud mot filbyten,” skrev Stein. “Ändå bytte Model Y fil två gånger under dessa förhållanden.”
Stein drog slutsatsen att den version av FSD han testade var “verkligen fantastisk, men inte ens nära att ‘lösa’ autonomi,” och hänvisade till språkbruk som Musk upprepade gånger använt.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.