Dagens PS

Teknikmiljardär skulle fixa parkeringen – men snön satte stopp

Patrick Söderlund kom med en bra idé men snön tyckte annat. (Foto: Björn Larsson Ask / SvD / TT samt Patricks LinkedIn)
Patrick Söderlund kom med en bra idé men snön tyckte annat. (Foto: Björn Larsson Ask / SvD / TT samt Patricks LinkedIn)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 feb. 2025Publicerad: 10 feb. 2025

Tanken var god, att lösa Stockholmarnas parkeringshuvudvärk, men snöröjningen pajade en stor del av deras smarta utrustning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Citywise, tidigare känd som Streetsmart Solutions, var en startup med stora planer. Grundarna, bland annat den tidigare EA-chefen och Embark-grundaren Patrick Söderlund, ville förändra hur parkeringsplatser används i storstäder.

Mindre utsläpp och parkeringshuvudvärk

ANNONS

Genom att placera ut sensorer i gatorna skulle de samla in data och hjälpa bilister hitta lediga parkeringar snabbare. Förhoppningen var att minska biltrafiken som uppstår när förare cirkulerar i jakt på parkering, vilket i sin tur skulle leda till lägre utsläpp.

Stockholms stad gick in i ett pilotprojekt tillsammans med Citywise och placerade ut hundratals puckformade sensorer på Kungsholmen under 2023. Det såg ut att vara en lovande lösning på ett av storstadens stora problem.

Data om parkeringstider från EasyPark tros läcka till bötesföretag

EasyPark, den populära parkeringsappen, har hamnat i hetluften efter påståenden om att den delar användardata med parkeringsbolag i syfte att utfärda

ANNONS

Senaste nytt

Snöröjningen förstörde parkeringen

Men vintern 2024 förändrades allt. När snön började falla och snöröjningen drog igång, skadades 50 av de 400 utplacerade sensorerna. Tekniken var inte anpassad för de tuffa vinterförhållandena, vilket ledde till att hela projektet pausades, skriver Breakit.

Nu står det klart att Citywise-projektet inte bara är pausat – det är avslutat. Enligt Stockholms stad togs samtliga puckar bort vid slutet av 2023.

“Hela projektet ska ha avslutats i slutet av 2023. Vad jag vet ska det inte finnas några sådana sensorer kvar ute på stan”, säger Martina Flodman på Stockholms stad till tidningen Mitt i.

ANNONS

Kia löser parkeringskrisen: Betala och hitta plats – direkt i bilen

Hitta parkering och betala direkt i bilen med Kia CarPay. Slipp en massa appar i telefonen och låt bilen sköta jobbet. Kia har lanserat CarPay, en ny

Ägarna bakom satsningen på parkering

Citywise hade backats av flera namnkunniga investerare och entreprenörer med erfarenhet från olika branscher. Bland ägarna fanns Patrick Söderlund, men också Sam Taylor, som tidigare försökt sig på en proffskarriär inom tennis och som var den som först fick idén om att förenkla parkering.

En annan storägare var Carl Lüders Vernersson, tidigare kommersiell chef på Voi, som också har en bakgrund inom musikbranschen där han arbetat med Avicii.

På investerarsidan fanns även Cofounded Capital, en investeringsfond grundad av Söderlund tillsammans med Izettle-grundaren Jacob de Geer och serieentreprenören Hjalmar Winbladh. Dessutom var Linus Andreen, son till den framgångsrika riskkapitalisten Robert Andréen, en del av ägargruppen.

Bolaget omsatte dock noll kronor under 2023 och redovisade en förlust på fem miljoner. Trots de stora namnen och ambitionerna blev det ingen succé.

“De trodde mig inte” – Lottas kamp mot p-jättarna

Lotta har fört en kamp mot p-jättarna. Någon har klonat hennes registreringsskyltar och samlat på sig böter som nu lett till krav. En kvinna i Mariestad

En missräkning för alla inblandade

Projektet visade på potentialen i smart parkeringshantering, men också riskerna med att inte anpassa tekniken till verkliga förhållanden. Stockholms stad har ännu inte meddelat om det finns planer på att återuppta ett liknande initiativ, men det är troligt att en ny lösning måste vara mer robust för att klara av svenska vintrar.

ANNONS

Citywise var en idé som på papperet hade stor potential, men i praktiken föll på oförutsedda problem. För Söderlund och hans medgrundare var detta ett bakslag, men kanske blir lärdomarna från projektet värdefulla för framtida innovationer inom smart stadsplanering.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Vad händer nu?

Även om Citywise inte längre är aktivt, kvarstår problemet med ineffektiv parkering i storstäder. Teknik för att förbättra trafiksituationen lär fortsätta utvecklas, men framtida satsningar behöver ta hänsyn till de utmaningar som snörika vintrar medför.

Om städer som Stockholm ska satsa på smart parkering igen krävs det att sensorerna klarar tuffare väderförhållanden och att tekniken testas mer noggrant innan den rullas ut i större skala. Kanske kan någon av Citywises ägare eller investerare komma med en ny lösning i framtiden.

Jeep-reklam driver bilförare till vansinne

Jeep-ägare rasar mot reklam som dyker upp på bilens skärm varje gång de stannar. “Det är som att köra runt i en reklampelare”, säger en upprörd ägare. Det

Läs också:

6 000 besked om cancer i tarmen kan vara fel: “Extremt allvarligt”. News 55

Medarbetare misstänkte att chefen var fejk – fick rätt. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS