I en tid då allt fler varor köps online är det kanske förvånande att bilhandeln hittills varit relativt opåverkad av denna trend.
Teknikjättar vill revolutionera bilhandeln
Mest läst i kategorin
Men detta kan snart komma att ändras.
Amerikanska teknikjättar som Google, Amazon och Ebay har nämligen fått upp ögonen för fordonsindustrin och deras potential att generera nya intäktskällor, skriver Automobilwoche.
I tider av vikande bilefterfrågan och hård konkurrens ser dessa företag en möjlighet att erbjuda sina tjänster till både tillverkare och återförsäljare.
Google utmanar Mobile.de och Autoscout24
Google testar för närvarande sitt annonsformat “Google Vehicle Ads” i Tyskland.
Tjänsten gör det möjligt för bilköpare att söka efter specifika bilmodeller och få relevanta annonser direkt i sökresultatet.
Genom att klicka på en annons länkas köparen direkt till återförsäljaren.
Detta kan revolutionera marknaden för begagnade bilar och utmana de etablerade plattformarna. Men för att lyckas med Googles nya tjänst måste bilhandlarna vara redo att anamma digital marknadsföring och ha en webbplats med integrerad fordonssökning.
Läs också: Bilhandlare hotade kund med pistol – tog tillbaka bilen. Dagens PS
Amazon erbjuder “Brand Space” för Hyundai
Amazon har inlett ett samarbete med Hyundai och erbjuder ett “Brand Space” för den koreanska biltillverkaren. I USA kan kunder köpa Hyundai-bilar direkt från återförsäljare via Amazon och få dem levererade hem.
I Tyskland är detta ännu inte möjligt, men Hyundai har säkrat rätten till direktförsäljning i sina återförsäljaravtal.
Amazon kan även bli en attraktiv kanal för kinesiska biltillverkare som vill etablera sig på den europeiska marknaden.
Läs också: Ica-handlarna fortsätter bada i pengar. News 55
Ebay säljer reservdelar och verkstadstjänster
Ebay har utökat sitt erbjudande och låter kunder inte bara köpa reservdelar utan även boka och betala för verkstadstjänster direkt på plattformen. Målet är att erbjuda en smidig och transparent tjänst där kunderna enkelt kan hitta och boka verkstäder i närheten.
Det finns dock frågetecken kring Ebays nya satsning. Många verkstäder är redan fullt upptagna och det finns en risk att de inte vill dela sin vinst med Ebay. Dessutom kvarstår frågan om ansvarsfördelning ifall en verkstad installerar en felaktig del köpt via Ebay.
Bilhandlare måste anpassa sig
Teknikjättarnas intåg i bilbranschen ställer nya krav på traditionella bilhandlare. För att vara konkurrenskraftiga måste de anamma digitalisering och utveckla sina online-erbjudanden.
De måste också vara beredda på att samarbeta med teknikföretagen och dra nytta av deras expertis inom online-försäljning och marknadsföring.
Hyundai och Amazon: Samarbetet som aldrig blir av?
Hyundais löfte om att sälja bilar på Amazon går inte så bra. Varningsklockorna om att Amazon skulle nyttja köparnas användaruppgifter klingar högt. Det
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.