Röntgenkameran kan generera upp till 1000 bilder per sekund. Bilderna visar på detaljnivå hur bilens material kan förbättras. Något som kan bli helt avgörande för säkerheten.
Tekniken som kan revolutionera krocktestning
Mest läst i kategorin
Mercedes-Benz innovativa testande
Varje år spenderar biltillverkare många miljoner kronor på att krocktesta sina bilar, men även uppgradera tekniken för bilarna. Detta för att kontinuerligt kunna säkerställa bilarnas säkerhet.
Senaste året har Mercedes-Benz varit först ut att testa krocktestning med två elektriska bilar men även använda en sorts röntgenkamera för att undersöka vad som sker precis när en bil krockar.
Röntgenkameran förbättrar bilens säkerhet
Röntgenkameran har testats i Freiburg, Tyskland och vid testet användes en form av accelerator som en röntgenkamera, skriver Autocar.
Detta för en kunna få en överblick både hur bilen samt hur testdockan påverkats vid och av krocken. Vid detta tillfälle användes en testdocka specialdesignad både för att sitta i passagerarsätet men även efter kvinnokroppen.
En ny framtid
När kraschen sker får man både före, under och efter krocken följa röntgenkameran som visar olika bilder på hur bilen och dockan påverkats. Bilderna kan liknas vid en sjukhusröntgen eller när man går igenom en säkerhetskontroll på en flygplats.
Kameran kan visa både upp till 1 000 rörliga bilder i sekunden samt 100 stillbilder vilket ger en mer detaljerad inblick i hur exempelvis bilen och dockan påverkas under en krock.
Säkerhet
För att kunna fortsätta testerna framöver är fabriken i Freiburg där testerna genomförs designad att inte utsätta någon personal för den strålning som skickas ut genom kameran.
Något Mercedes-Benz på sikt vill kunna använda mer, både för bilens uppbyggnad men även människors säkerhet i bilarna.
Läs också:
Nytt krocktest – suvar en trafikfara. Dagens PS
Mercedes – en vinnare i alla tider. Dagens PS
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.