TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo.
Ni vet hur det är de där gångerna man prövar något nytt som skapar nya referensramar. Helt plötsligt har det man tidigare upplevt som riktigt bra blivit ett snäpp sämre.
TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo - vill ha NU
Mest läst i kategorin
Människans existens handlar om att utvecklas och att hela tiden vilja bli ett snäpp bättre, att inte nöja sig med good enough.
I få andra varumärken syns det så tydligt i som Porsche och deras modellutveckling.
På det som i biltermer närmast kan liknas med rekordtid utvecklade man Porsche Taycan som blivit en enorm succé med över 1 400 bilar registrerade bara i Sverige.
Taycan finns nu i tre olika karossvarianter, Taycan Sedan, Sport Turismo och Cross Turismo.
Som ni ser på ovan graf så tillhör Porsche GTS Sport Turismo en liten skala exklusiva modeller som nu registrerats i Sverige.
GTS är den femte motorversionen i Taycan-serien. Med sina 598 hästkrafter placerar GTS sig mellan Taycan 4S (571 hk) och Turbo (680 hk).
Optimerad för bättre räckvidd
Bilen har samma batteri på 93,4 kWh som flera andra Taycan-modeller, men skall vara optimerad för bättre räckvidd.
Porsches egen fakta säger upp till 490 km på WLTP och 616 km i stad. På långdistans säger man 370 km.
Har du råd är det den bästa elbil du kan köpa
Vi fick testa Taycan GTS Sport Turismo under några dagar i april, en ny prestandamodell av Taycan som våra kollegor på Top Gear för ett år sedan utnämnt till bästa elbil i alla kategorier.
Vår numera bortgångne kollega Håkan Nilsson, som var erkänt kräsen och stor Tesla-fantast, testade Taycan 2021 och hans ord ringer fortfarande i huvudet:
Taycan och Tesla har likvärdiga prestanda, men den genomgående högre kvaliteten och de makalösa köregenskaperna talar till Porsches fördel. Det här är bland de bästa bilar som byggts.
Så det var med höga förväntningar som vi hämtade ut nycklarna till pressbilen hos Porsche.
Sport Turismo upphöjt till två
Låt oss först bara reda ut begreppet GTS. Det står för Gran Turismo Sport och ända sedan 1963 har den bokstavskombinationen en alldeles speciell betydelse hos Porsche-entusiaster.
Men hur tänkte man då när man skulle döpa den nya Taycan-modellen? Den heter ju Sport Turismo i denna kaross.
Med förkortningen GTS innan, för att beskriva motorversionen, så blir det Gran Turismo Sport Sport Turismo – snacka om grädde på moset?
Eller så är det precis så vi ska se GTS versionen. Som en upplevelse upphöjt till två.
Taycan GTS Sport Turismo är snabb när den står stilla
När vi går mot pressbilen är det första som slår oss designen – för att vara en ”kombi” så är den riktigt snygg.
Taycan GTS Sport Turismo kan närmast beskrivas som en eldriven ”sport crossover” som med fyra dörrar och kombilucka är anpassad för den medvetna och sportiga familjen.
Där Taycan Cross Turismo är något högre och har mer plastdetaljer så upplevs GTS-versionen ett snäpp vassare – den ser helt enkelt snabbare ut.
Visuellt får Taycan GTS flera traditionellt typiska GTS-detaljer. Både exteriört och interiört vilket innebär att frontspoilern, ytterbackspeglarnas infästning, diffusorn och sidorutornas lister är lackade i högblankt svart.
Lyktorna på bilen är också tonade vilket mot den grå solida färgen ger ett sportigt och kraftfullt intryck.
1,8 miljoner på sommardäck i vinterväglag
Väl ute i Stockholmstrafiken så testar vi några korta accelerationer. Det maximala vridmomentet är 850 Nm vilket skickar iväg den 2.875 kg tunga bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder och 0-200 km/h på 12 sekunder. Toppfarten är spärrad vid 260 km/h.
Men det är inte siffror och fartresurser som imponerar mest, utan greppet och kontrollen man har som förare i nya Taycan GTS.
Med lite kramande av svepande kurvor så känner man hur extremt välbalanserad bilen är och ”hur enkel” den är att kontrollera.
Nya referensramar när det gäller en sportkombi
Det är en speciell känsla att ha all den enorma kraften men ändå uppleva att man har total kontroll över bilen vid alla tillfällen. Gasar vi på så känner man att aktern vandrar något men man har ändå fullt grepp.
Man kompenserar genom att släppa lite på gasen och hon rätar upp sig direkt. Det är resultatet av tusentals timmar på Porsches utvecklingsavdelning, som gjort att vi nu har helt nya referensramar att förhålla oss till.
Jösses vad välbalanserad
Vi hade otur med snö under testveckan och med sommardäck på så vågade vi inte utmana gränserna på denna 1,8 miljoners bil.
Trots utmaningen med aprilvädret så känner man ändå tydligt vilken prestanda och potential som finns i modellen. Andra kollegor har haft möjligheten att provköra Taycan GTS på bana och de är samstämmigt lyriska över hur väl även Sport Turismo-modellen tar för sig.
Ett citat som fastnade från deras tester på bana var:
Taycan är redan i grundutförande det hittills bästa exemplet på hur bra en elbil kan vara på racingbana. Underhållningsvärdet är hisnande utan att bilen känns otrygg.
Det säger lite om hur lyckad Taycan är som modell, vilket även deras rekordförsäljning visar.
Sport och komfort
För vid sidan av den sportiga upplevelsen i det välbalanserade chassit så är GTS Sport Turismo i förhållande till andra prestandabilar mycket komfortabel.
Ljudnivån är bra och Porsche har inte snålat in på kvaliteten i några detaljer. Här får den mest petiga konnässör sitt lystmäte tillfredställt.
Det är en autobahnkryssare av rang och som förare hittar man snabbt den optimala inställningen. Man känner igen sig från andra Porsche av modernare snitt vilket innebär en körposition i absoluta toppklass.
Hela fyra skärmar hittar vi framför oss på instrumentpanelen. En bakom ratten, två i mitten och en för passageraren.
Lider man inte av åksjuka kan man som passagerare beundra G-krafterna som visas på skärmen när man kör lite mer aktivt.
Om man nu kan titta på skärm just då. Kanske inte den mest praktiska detaljen men en kul detalj för den prylfixerade.
Bekväm även i baksätet
Man överraskas lite när man slår sig ner i baksätet. Det är betydligt bekvämare än vad man kunde tro i baksätet då Sport Turismo har lite bättre takhöjd i kupén.
För att vara en sportkombi/crossover så är det bra plats för weekendpackning där bak.
Bagaget sväljer 446 liter eller 1 212 liter med nedfällt baksäte. Det är till och med så att vi fick in en skrivbordsskiva med fällda säten under testveckan.
Frunken, dvs det främre utrymmet har plats för 85 liter och är perfekt för alla laddkablar som efter några månaders användning brukar vara riktigt skitiga
Laddning och räckvidd
Man kan argumentera om laddning och räckvidd till leda, för det enda vi med säkerhet kan säga är att det är helt individuellt beroende på körstil hos den som kör bilen.
GTS-versionen är utrustad med ett batteri på 93,4 kWh och de två synkronmotorerna, en på varsin axel, innebär också att bilen är fyrhjulsdriven.
Räckvidden är 504 km, baserat på WLTP-siffrorna och blir med andra ord den första Taycan att kliva över 500-kilometersvallen. Något som Porsche åstadkommit genom uppgraderingar av mjukvaran som exempelvis gör fyrhjulsdriften mindre resurskrävande.
Som vi beskrivit tidigare i artikeln så anger Porsche själva att man i stadsmiljö ska kunna ta sig 62,5 mil på en laddning.
De platta batterierna är placerade under golvet och ger Taycan GTS Sport Turismo en mycket låg tyngdpunkt och sparar samtidigt utrymme i kupén och bagageutrymmet.
GTS har ett större laddfönster
Att ladda från 5 till 80 procent tar som tidigare 22,5 minuter, tack vare 800-voltsystemet. I GTS-versionen har det så kallade ”laddfönster” har blivit större.
Det betyder i praktiken att batteriet kan ta emot snabb laddning vid fler tillfällen och att laddhastigheten inte avtar lika snabbt i takt med att batteriet fylls på.
Den norska motorsajten Motor.no gjorde februari i år en stor oberoende laddtest för att jämföra laddhastigheten mellan olika bilmodeller.
Vill ha på riktigt
Man förstår att vår kollega Håkan Nilsson var lyrisk över Taycan Sedan. Sport Turismo – modellen i GTS version är inte en sämre bil, tvärt om.
Har man tillräckligt med pengar så är Porsche Taycan GTS Sport Touring förstahandsvalet på marknaden. Det är just nu antagligen den bästa bil som byggts i den här klassen.
Kombinationen av ett brett användningsområde, komfort och sportprestanda gör att den sätter helt nya referensramar – det här är “vill ha” på riktigt!
Pressbilens utrustning
Pressbilen var ganska bra utrustad. Porsche har sin vana trogen en ganska lång tillbehörslista och i vårt fall hade man laddat den med tillbehör för nästan 400 000 kr. Var det viktiga tillval kan man fråga sig?
Antagligen inte, men något vi absolut hade kryssat för är bakaxelstyrningen. Den bidrar till den perfekta balansen och känslan av kontroll över bilen. InnoDrive är även det en mycket praktiskt funktion som man, efter ha testat, har svårt att leva utan.
Summering och omdöme:
Porsche Tackan GTS Sport Turismo är så nära den fulländade sportkombin eller crossover man kan komma. Lika enkel och bekväm som den är att köra för alla i familjen – lika snabb, välbalanserad och brutalt kraftfull kan den var på bana.
Man skulle vilja säga “som en ulv i fårakläder” men det tolkas ofta negativt. Och det är inte Taycan GTS Sport Turismo, för det är en alldeles underbar touringmaskin.
Har du pengarna så är vårt råd enkelt – köp den!
Ekonomi 5 av 5
Man kan sammanfatta den med “det är mycket pengar men inte dyrt” om man ser till vad man får.
Körkänsla 5 av 5
Svårt att addera fler superlativer. Taycan GTS Sport Turismo har gett oss nya referensramar.
Kvalitet 5 av 5
Toppkvalitet på alla nivåer
Helhetsupplevelse 5 av 5
Antagligen den bästa sportkombi som byggts. Har du pengarna – köp den!
Fakta Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Motor
Effekt: 598 hk (440 kW)
Max vridmoment: 850 Nm.
Batterikapacitet: 93,4 kWh.
Drivning: Fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/tim: 3,7 sekunder.
Acceleration 0 – 200 km/tim: 12 sek
Toppfart: 250 km/tim.
Räckvidd kombinerad (WLTP): 424 – 490 km
Räckvidd stad (WLTP): 524 – 616 km
Räckvidd långdistans: 370 km
Mått & vikt
Längd: 4 963 mm
Bredd: 1 966 mm
Hjulbas: 2 900 mm
Vikt: 2 875 kg
Bagagevolym: 446 liter –1 250 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.
Pris
Pris: från 1 480 000 kronor
Garantier: Nybilsgaranti 2 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år eller 16 000 mil.
Relaterade artiklar:
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.