I takt med att bilar växer och blir alltmer resurskrävande har debatten om hur man ska vända trenden dragit igång. Ett företag som var före sin tid var amerikanska Commuter Cars, som tillverkade den megasmala modellen Tango T600.
Elbilen smalare än en moped - med 800 hästkrafter
Mest läst i kategorin
Idén, som kom från en av grundarna, Rick Woodbury, som hade läst att 106 miljoner människor körde till jobbet ensamma under slutet av 1980-talet.
Den första bilen kom till marknaden 2005 och köptes av ingen mindre än George Clooney.
En elektrisk superpendlarbil
Initialt var tanken att Tango T600 skulle gå på vätgas. Teknologin hade emellertid inte utvecklats tillräckligt och i stället försågs bilen med en elmotor på vardera hjul med ett batteri undertill för att ha en så låg tyngdpunkt som möjligt.
Enligt företaget har Tango T600 över 800 hästkrafter och 1 400 newtonmeter. Det räcker till en 0-till-100-tid på 3,2 sekunder – precis sådan statistik som är relevant när man pendlar till jobbet.
Det är ungefär samma effektsiffror som en Rivian R1T.
Toppfarten sägs var 240 kilometer i timmen, något som låter fullständigt livsfarligt i en bil som bara är 99 centimeter bred.
Den är dessutom endast 2,6 meter lång, något som gör att man kan parkera den rakt ut från exempelvis en trottoarkant – likt en Smart Fortwo – något som dock är olagligt i Sverige.
Räckvidden varierade mellan 96 och 240 kilometer beroende på batterierna och att ladda fullt kunde man göra över natten.
Tango T600 blev ingen succé
Medan den första bilen – som alltså gick till George Clooney – levererades den 9 augusti 2005, dröjde det ända till den 11 februari 2008 innan den andra bilen levererades.
Totalt tillverkade de 10 bilar till ett snittpris på cirka 1,3 miljoner kronor styck.
Rent paketeringsmässigt framstår Tango T600 som en bra lösning på den ökade resursanvändningen kopplad till biltillverkning, men både prestandan och priset var på tok för högt för att de skulle lyckas.
Företagets hemsida lever kvar än.
Frågan är om George Clooney fortfarande pendlar till jobbet i sin T600.
Läs även: Recension av Smart Fortwo
Läs även: Så kan du köra klimatsmart bensinbil
Läs även: Elbilarna med kortast räckvidd
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.