Dagens PS

Elbilen smalare än en moped - med 800 hästkrafter

Tango T600
Commuter Cars Tango T600 garanterar att du alltid är först fram till rödljuset, och först därifrån. (Foto: Commuter Cars)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 dec. 2022Publicerad: 22 dec. 2022

I takt med att bilar växer och blir alltmer resurskrävande har debatten om hur man ska vända trenden dragit igång. Ett företag som var före sin tid var amerikanska Commuter Cars, som tillverkade den megasmala modellen Tango T600.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Idén, som kom från en av grundarna, Rick Woodbury, som hade läst att 106 miljoner människor körde till jobbet ensamma under slutet av 1980-talet.

Den första bilen kom till marknaden 2005 och köptes av ingen mindre än George Clooney.

George Clooney fick den första bilen, som tillverkades 2005. (Foto: Commuter Cars)

En elektrisk superpendlarbil

Initialt var tanken att Tango T600 skulle gå på vätgas. Teknologin hade emellertid inte utvecklats tillräckligt och i stället försågs bilen med en elmotor på vardera hjul med ett batteri undertill för att ha en så låg tyngdpunkt som möjligt.

Enligt företaget har Tango T600 över 800 hästkrafter och 1 400 newtonmeter. Det räcker till en 0-till-100-tid på 3,2 sekunder – precis sådan statistik som är relevant när man pendlar till jobbet.

Det är ungefär samma effektsiffror som en Rivian R1T.

Toppfarten sägs var 240 kilometer i timmen, något som låter fullständigt livsfarligt i en bil som bara är 99 centimeter bred.

Den är dessutom endast 2,6 meter lång, något som gör att man kan parkera den rakt ut från exempelvis en trottoarkant – likt en Smart Fortwo – något som dock är olagligt i Sverige.

ANNONS

Räckvidden varierade mellan 96 och 240 kilometer beroende på batterierna och att ladda fullt kunde man göra över natten.

Tango T600

Hade du vågat åka 240 knyck i denna? (Foto: Commuter Cars)

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Tango T600 blev ingen succé

Medan den första bilen – som alltså gick till George Clooney – levererades den 9 augusti 2005, dröjde det ända till den 11 februari 2008 innan den andra bilen levererades.

Totalt tillverkade de 10 bilar till ett snittpris på cirka 1,3 miljoner kronor styck.

Rent paketeringsmässigt framstår Tango T600 som en bra lösning på den ökade resursanvändningen kopplad till biltillverkning, men både prestandan och priset var på tok för högt för att de skulle lyckas.

Företagets hemsida lever kvar än.

Frågan är om George Clooney fortfarande pendlar till jobbet i sin T600.

Tango T600

Tango T600 går att parkera lite varstans. (Foto: Commuter Cars)

ANNONS

Läs även: Recension av Smart Fortwo
Läs även:
Så kan du köra klimatsmart bensinbil  
Läs även: Elbilarna med kortast räckvidd

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]