Dagens PS

Tändstiftet utmanas: Laser kan släcka avgaserna för gott

Man måste ju ändå älska innovationer. Kan det här vara en grej? (Foto: Getty Images)
Man måste ju ändå älska innovationer. Kan det här vara en grej? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 mars 2025Publicerad: 27 mars 2025

Biltillverkare fortsätter att utforska metoder för att minska utsläppen från förbränningsmotorer, då övergången till elbilar tar längre tid än förväntat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jaguar Land Rover (JLR) har nyligen lämnat in ett patent till den brittiska regeringen för en ny teknik som använder laserstrålar för att antända kvarvarande bränsleångor i förbränningskammaren.

Denna innovation syftar till att förbättra förbränningen genom att använda flera laserstrålar som riktas mot olika punkter i förbränningskammaren. Tekniken bygger vidare på lösningar som Mercedes-Benz tvillingtändstiftsteknik, där två tändstift per cylinder används för att säkerställa en mer fullständig förbränning.

ANNONS

Laserantändning för minskade utsläpp

Principen bakom laserantändningen är att antända kvarvarande bränsleångor efter den huvudsakliga förbränningen med hjälp av laserstrålar. Utmaningen ligger i den tekniska komplexiteten. Systemet innefattar flera laserfokuserare och optiska fönster, samt laseremitterare och stråldelare i olika konfigurationer.

En central funktion är möjligheten att avfyra flera laserstrålar samtidigt, vilket säkerställer att alla bränsleångor antänds inom kammaren och därmed ger en mer komplett förbränning.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Oklarheter kvarstår

Patentet ger inte klarhet i om lasertekniken är avsedd att komplettera eller ersätta tändstiftet helt. Med tanke på tändstiftens beprövade tillförlitlighet är det troligt att de kommer att fortsätta vara den primära antändningskällan, medan lasrarna används för att eliminera kvarvarande bränsle.

JLR har inte heller avslöjat hur de planerar att integrera de högprecisionslaserstrålarna i ett motors cylinderhuvud, en miljö som kännetecknas av extrem värme, vibrationer och förbränningsbiprodukter som koksavlagringar.

ANNONS

Det är sannolikt att tekniken kommer att kräva ytterligare utveckling och vara kostsam att implementera, vilket initialt begränsar dess användning till lyxmodeller i det högre prissegmentet.

Detta är ett tecken på att utvecklingen av förbränningsmotorer fortsätter, trots att övergången till elbilar är pågående. Målet är att minska utsläppen och förbättra effektiviteten.

Bilköparens mardröm: Värdefall på 73 procent

Chockerande siffror avslöjar vilka bilar som rasar i värde. En viss typ av fordon sticker ut negativt, medan andra håller ställningarna. En ny studie

Läs också:

Fram med krattan – fritt fram att elda i trädgården igen. News 55

“Som Ikea”: Svenska bilen Luvly – som du måste bygga själv. E55

Riksbanken: Inflationen tillfällig – ingen räntehöjning i sikte. Realtid

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS