Dagens PS

Talbot-Lago: Ett mästerverk till salu

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Ett mästerverk. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Ett mästerverk. (Foto: Broad Arrow Auction)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 juni 2024Publicerad: 13 juni 2024

Nu har du chansen att äga en av världens vackraste bilar. Den ikoniska Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé från 1938 går under klubban på Monterey Auktion och förväntas bli en av årets stora höjdpunkter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Föreställ dig att byta ut en Bugatti mot en annan bil.

Det gjorde gentlemannaföraren och bankiren Antoine Schumann 1938. Han beställde denna Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé för att ersätta sin Bugatti Type 50.

Schumanns skarpa öga för design och teknisk skicklighet vägde tungt. I efterhand är beslutet logiskt, men på 1930-talet var det nog många som inte insåg bilens framtida status som en av de vackraste någonsin.

Läs mer om bilen på auktionssidan Broad Arrow.

Luigi Chinetti och Joseph Figoni

1925 arbetade Luigi Chinetti som mekaniker för Alfa Romeo.

Han blev vän med karosseribyggaren Joseph Figoni och beställde en kaross för en Alfa-racerbil. (1964 öppnade Chinetti den första officiella Ferrari-återförsäljaren i USA.

Efter Alfa Romeo blev han försäljningsagent för Talbot-Lago och fick exklusiva rättigheter att sälja deras chassier med Figonis karosser. Han sålde chassi nr. 90034 till Schumann för 1,9 miljoner kronor.

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Den är designad av Antoine Schumann. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Den är designad av Antoine Schumann. (Foto: Broad Arrow Auction)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En unik design

Schumann valde Figonis design nr. 9222 för chassi nr. 90034. Denna design var sportigare än den tidigare designen nr. 9221.

Design nr. 9222 anses fortfarande vara en av de mest eleganta Figoni skapat.

Ytterligare 30 centimeter hjulbas jämfört med T150 C-SS-chassit gav en längre, lägre och bredare design.

Noterbara detaljer inkluderar delad vindruta, integrerade dörrhandtag och dubbel rad sidolouvers på motorhuven.

Schumann specifikt begärde fristående strålkastare, skjutbart tak, avtagbara bakskärmar och kromad dekor på karossidan.

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Den delade bakrutan var ett medvetet designval. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Den delade bakrutan var ett medvetet designval. (Foto: Broad Arrow Auction)

Flykt och återförening

1940 tvingade Tysklands invasion av Frankrike familjen Schumann att fly. De lämnade bilen gömd. Schumann åkte till Egypten och gick med i den franska motståndsrörelsen.

ANNONS

Efter kriget återvände han till Paris men avled vid 50 års ålder.

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. De frilagda lyktorna var viktiga enligt Antoine Schumann. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. De frilagda lyktorna var viktiga enligt Antoine Schumann. (Foto: Broad Arrow Auction)

Frédéric Damman och racingframgångar

1947 köpte Frédéric Damman chassi nr. 90034 och körde den i 1948 års 24-timmarslopp i Spa. Bilen vann sin klass.

Damman behöll bilen i 32 år.

Yves Rossignol, en bilentusiast och “äventyrare,” ägde den sedan i 23 år, inklusive en lång tid i Sydamerika.

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Inredningen ör i original. Den har dock genomgått en restaurering för att vara så här fin. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Inredningen ör i original. Den har dock genomgått en restaurering för att vara så här fin. (Foto: Broad Arrow Auction)

Renovering och Auktion

Bilen hamnade hos den schweiziska samlaren Marc Caveng som auktionerade ut den 2005. Samlaren John O’Quinn köpte bilen och beställde en omfattande renovering.

ANNONS

Alla karossplåtar är fortfarande original, målade i en djup svart färg. Det ursprungliga tobaksfärgade lädret och träinredningen förnyades.

Motorn och mekaniken renoverades noggrant. Efter Quinns bortgång 2009 såldes bilen vid Monterey-auktionerna i augusti 2010.

Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Kan vi ta en stund och bara beundra linjerna på den här bilen. Sanslöst vacker. (Foto: Broad Arrow Auction)
Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé. Kan vi ta en stund och bara beundra linjerna på den här bilen. Sanslöst vacker. (Foto: Broad Arrow Auction)

Ett mästerverk till salu

Chassi nr. 90034 har en obruten ägarhistorik och är ett mästerverk. Den är lika hemma i en modern konstsamling som i ett bilmuseum.

Under Monterey Car Week kommer den att auktioneras ut på Monterey Jet Center den 14 och 15 augusti. Värderingen ligger på 67 miljoner till 87 miljoner kronor.

Läs även: Vackra klassikern väntas gå för 100 miljoner. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]