Nu har du chansen att äga en av världens vackraste bilar. Den ikoniska Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé från 1938 går under klubban på Monterey Auktion och förväntas bli en av årets stora höjdpunkter.
Talbot-Lago: Ett mästerverk till salu
Mest läst i kategorin
Föreställ dig att byta ut en Bugatti mot en annan bil.
Det gjorde gentlemannaföraren och bankiren Antoine Schumann 1938. Han beställde denna Talbot-Lago T150 C Lago Spéciale Teardrop Coupé för att ersätta sin Bugatti Type 50.
Schumanns skarpa öga för design och teknisk skicklighet vägde tungt. I efterhand är beslutet logiskt, men på 1930-talet var det nog många som inte insåg bilens framtida status som en av de vackraste någonsin.
Läs mer om bilen på auktionssidan Broad Arrow.
Luigi Chinetti och Joseph Figoni
1925 arbetade Luigi Chinetti som mekaniker för Alfa Romeo.
Han blev vän med karosseribyggaren Joseph Figoni och beställde en kaross för en Alfa-racerbil. (1964 öppnade Chinetti den första officiella Ferrari-återförsäljaren i USA.
Efter Alfa Romeo blev han försäljningsagent för Talbot-Lago och fick exklusiva rättigheter att sälja deras chassier med Figonis karosser. Han sålde chassi nr. 90034 till Schumann för 1,9 miljoner kronor.
Senaste nytt
En unik design
Schumann valde Figonis design nr. 9222 för chassi nr. 90034. Denna design var sportigare än den tidigare designen nr. 9221.
Design nr. 9222 anses fortfarande vara en av de mest eleganta Figoni skapat.
Ytterligare 30 centimeter hjulbas jämfört med T150 C-SS-chassit gav en längre, lägre och bredare design.
Noterbara detaljer inkluderar delad vindruta, integrerade dörrhandtag och dubbel rad sidolouvers på motorhuven.
Schumann specifikt begärde fristående strålkastare, skjutbart tak, avtagbara bakskärmar och kromad dekor på karossidan.
Flykt och återförening
1940 tvingade Tysklands invasion av Frankrike familjen Schumann att fly. De lämnade bilen gömd. Schumann åkte till Egypten och gick med i den franska motståndsrörelsen.
Efter kriget återvände han till Paris men avled vid 50 års ålder.
Frédéric Damman och racingframgångar
1947 köpte Frédéric Damman chassi nr. 90034 och körde den i 1948 års 24-timmarslopp i Spa. Bilen vann sin klass.
Damman behöll bilen i 32 år.
Yves Rossignol, en bilentusiast och “äventyrare,” ägde den sedan i 23 år, inklusive en lång tid i Sydamerika.
Renovering och Auktion
Bilen hamnade hos den schweiziska samlaren Marc Caveng som auktionerade ut den 2005. Samlaren John O’Quinn köpte bilen och beställde en omfattande renovering.
Alla karossplåtar är fortfarande original, målade i en djup svart färg. Det ursprungliga tobaksfärgade lädret och träinredningen förnyades.
Motorn och mekaniken renoverades noggrant. Efter Quinns bortgång 2009 såldes bilen vid Monterey-auktionerna i augusti 2010.
Ett mästerverk till salu
Chassi nr. 90034 har en obruten ägarhistorik och är ett mästerverk. Den är lika hemma i en modern konstsamling som i ett bilmuseum.
Under Monterey Car Week kommer den att auktioneras ut på Monterey Jet Center den 14 och 15 augusti. Värderingen ligger på 67 miljoner till 87 miljoner kronor.
Läs även: Vackra klassikern väntas gå för 100 miljoner. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.