Del 2:2. Så stod då Erik Åkerlund som ägare till Sveriges dyraste bilar. Men lyxbilar blir snabbt omoderna och snart så var de till salu.
Sveriges dyraste bilar – vad hände sedan?
Mest läst i kategorin
1936 såldes den Duesenberg-klädda Isottan via en annons i Dagens Nyheter.
Den ex-Kreugerska bilen byttes in hos Philipson och hamnade, efter en sejour i Småland, hos motorcykelfantasten Martin Strömberg i Hedemora.
Strömberg lät en lokal karossmakare i Falun modernisera karossen med en rundad “akter” och en lätt ombyggd ruta och tak över förarplatsen.
Akterskeppet fick dessutom öppnas upp så att Strömberg kunde få plats med två av sina tävlingsmotorcyklar i “bagageutrymmet”.
Långresa i Europa
Sålunda gjorde Strömberg med fru en resa ned i Europa med bilen och besökte bland annat Paris och Versailles.
När andra världskriget bröt ut, monterades ett gengasaggregat på bilen och Strömberg kunde fortsätta använda bilen.
Svår avåkning
I början av 1943 var Martin Strömberg ute på en tur med bilen utanför Hedemora.
Plötsligt körde en mjölkbil ut från en sidoväg. Strömberg väjde, klarade mjölkbilen men körde själv ut i skogen.
Smällen mot ett stenröse blev kraftig.
Framaxeln slogs ur sitt läge, motorn spräcktes och karossen lossnade från chassiet. Tyvärr blev beslutet att skrota vagnen lätt. Varför historien om denna bil tog en annan vändning.
Åkerlunds andra Duesenberg då?
Den kom att stanna i det Åkerlundska garaget till i januari 1939, då den lämnades in till Philipsons för försäljning.
En månad senare köptes den av disponent C-E Hamberg, som hade planer på att använda motorn till en båt.
Dock drog planerna ut på tiden. När sedan det andra världskriget startade och även det blev en långdragen historia, skickades bilen på skott hos Bil & Metallprodukter i Stockholm 1940.
Det är också där vi sätter punkt för historien om Sveriges dyraste bilar.
Det finns dock en liten kort historia om en tredje Duesenberg, som köptes till Sverige av finansmannen Hans Thulin i slutet av 1980-talet.
Bilen var faktiskt i Sverige ett tag och visades på Tekniska Museet under en utställning tillsammans med några anda bilar ur Thulins fantastiska samling.
Var den bilen är i dag, får dock bli en annan historia.
Epilog:
Av de 2,5 Duesenbergs som funnits i Sverige finns alltså inget känt bevarat. Bil & Metallprodukter var ett mycket väl ansett företag med noggrann disciplin på bilarna som köptes in.
Från gamla intervjuer med personal från den skroten, kunde visas och berättas att bilen demonterades och delarna såldes för återvinning då metall under krigsåren var en åtråvärd produkt
Skrotningen av bilen i Hedemora är dock lite mer höljd i dunkel. De som hade mest att berätta om hur det gick till, jobbade ännu inte på skroten när Duesenbergen togs dit.
Snacket går att delar av denna bil, såldes ut till de som ville handla. Ramen sägs ha hamnat hos en bonde i närheten och andra delar spreds ut över nejden.
Så har du en ledig eftermiddag, kan en noggrann tur i de södra dalaskogarna kanske ge resultat.
Läs också:
Del ett i historien om de båda Duesenberg-bilarna (Dagens PS)
Köp boken om Erik Åkerlund här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.