Dagens PS

Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten

Regeringen och infrastrukturminister Anders Ygeman presenterade lagförslaget före jul. Foto: Press
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 04 jan. 2021Publicerad: 04 jan. 2021

Sverige ska satsa på att tillverka bensin och diesel genom att fånga in koldioxid från atmosfären.
Tillsammans med vatten och grön el kan nytt bränsle tillverkas.
I en ny lag föreslår regeringen nu att nya elektrobränslen räknas som förnybara.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Strax före jul presenterade regeringen den nya lagen om reduktionsplikt.I klartext innebär det att vi ska blanda in betydligt mer förnybara bränslen i bensin och diesel. År 2030 ska bensinen ha en reduktion på 28 procent, vilket i praktiken innebär 37 procents inblandning av förnybara bränslen. Lagen ska träda i kraft 1 augusti och kommer ge dyrare bensin och diesel. 

Problemet är att det i dag är omöjligt att köpa in så mycket biobensin, och om etanol används så måste många bilar byggas om. Dessutom tillåter inte EU-regler en högre inblandning än 10 procent. Därför hoppas regeringen att helt nya elektrobränslen kan bli lösningen.

Samlar in koldioxid

Det handlar om att samla in koldioxid och i en process med vatten och förnybar el framställa klimatneutrala bränslen som metan, metanol, bensin och diesel.

– En stor nyhet är att elektrobränslen kommer att få räknas in i reduktionsplikten, det är en potentiell framtidsteknik som många jobbar med. Sverige ligger inte längst fram i utvecklingen just nu, men det kanske kan bli ändring, säger Johan G Andersson, vd för Drivkraft Sverige.

Elektrobränslen är ett samlingsnamn för bränslen som tillverkas genom att man delar upp vatten i väte och syre med hjälp av el, sedan blandas vätgasen med koldioxid som samlats upp.

Använder grön el

Genom att utsätta blandningen för tryck, temperatur och katalys kan metanol eller metan framställas. Dessa kan i sin tur färdigställas vidare till bensin och diesel. För att bli godkänt som  förnybart bränsle måste grön el användas, kärnkraft är inte godkänt. Även väte som framställs från vatten och el kommer räknas som ett förnybart bränsle i Sverige.

Det kan tyckas vara onödigt att använda elen till att göra flytande bränslen i stället för att ladda elbilar. Men många tyngre fordon, flyg och båtar kan ännu inte köras med batterier.

ANNONS

– Det finns goda skäl att tillåta att reduktionsplikten uppfylls även med andra flytande drivmedel än biodrivmedel, inte minst för att öka den tillgängliga volymen och för att undvika att elektrobränslen missgynnas jämfört med biodrivmedel, skriver regeringen i sin nya promemoria.

Porsche satsar hårt

Sverige har i dag halkat efter när det gäller elektrobränslen. På Island tillverkas Vulcanol som är ett förnybart drivmedel som görs med insamlad koldioxid.

Nyligen tillkännagav Porsche att man kommer att satsa hårt på elektrobränslen. Redan nästa år ska 130 000 liter produceras i en anläggning i Chile, år 2024 ska 550 miljoner liter produceras. Sedan tidigare har Audi en satsning på e-bränslen i gång och har redan producerat elektrodiesel.

Porsche och Siemens anläggning i Chile ska tillverka 550 miljoner liter elektrobränsle år 2024. Foto: Siemens

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]