När Autoliv-avknoppade Veoneer säljs till Nordamerika innebär det att Sverige förlorar ett av sina mest högtekniska bolag inom fordonsteknik.
Sverige tappar innovativt toppbolag i fordonsteknik
Mest läst i kategorin
Veoneer avknoppades från Autoliv 2018 och nu säljs Veoneer till den kanadensiska fordonsunderleverantören Magna International, som lagt ett bud på bolaget på motsvarande 271 kronor, vilket innebär en premie med cirka 57 procent jämfört med Veoneers senaste stängningskurs som var 19,93 dollar på New York-börsen, uppger Affärsvärlden.
Det är inget “fett” bud, skriver Dagens Industri men Veoneers svenska storägare är “mer eller mindre tvungna att acceptera budet”, enligt tidningen.
Jan Carlson, vd och styrelseordförande i Veoneer, har sagt okej till budet, vilket för hans del innebär att hans tid som operativ chef för fordonsteknikbolaget snart är över.
”Detta är en attraktiv affär för alla våra intressenter. Den kommer att leverera betydande och omedelbart värde för Veoneers aktieägare genom en attraktiv premie över börskurs, och våra medarbetare får möjlighet att bli del av en av de skickligaste leverantörerna på mobilitetsområdet. Samgåendet med Magna kommer dessutom att höja det kombinerade bolagets status som en helhetsleverantör inom ADAS-system, vilket bör gynna våra kunder, leverantörspartners och i slutändan konsumenter”, säger Jan Carlson i en kommentar.
Den största förlusten gör Sverige
I ett vidare perspektiv drabbar det hela Sverige, som tappar ännu ett innovativt toppbolag inom fordonsteknik.
Di skriver att det är “ett misslyckande” för såväl Veoneer som dess stora svenska institutionella ägare när bolaget nu hamnar i Nordamerika.
Priset på Veoneer är dessutom avsevärt mycket lägre än bolaget var värt vid avknoppningen från Autoliv.
På hösten 2018 handlades Veoneer för 430 kronor, att jämföra med det nu aktuella budet på 271 kronor, och då sade finansmannen Christer Gardell att det var fortsatt betydande värdepotential i Veoneer, “givet den enorma marknadspotentialen”.
Cevian Capital, som Christer Gardell står bakom, var då Veoneers största ägare.
Blir det budstrid med Qualcomm?
Nu återstår att se om fler intressenter dyker upp och vill slåss om guldkalven Veoneer, konstaterar Di och nämner i sammanhanget amerikanska Qualcomm, som Veoneer uppges ha ett nära samarbete med sedan tidigare.
Tidningen undrar också om Veoneers storägare på samma sätt som med budet från kanadensiska fordonsunderleverantören Magna International hade köpt ett bud från Kina.
Oavsett är försäljningen av det svenska och högteknologiska fordonsteknikbolaget ett hårt slag mot Sverige ur konkurrenssynpunkt, anser Di och skriver att det hade varit “mycket bättre att ha kvar bolaget, som går i spetsen för att utveckla teknik till självkörande bilar, i svensk ägo och med huvudkontor i Sverige”.
Styrelserna i de båda bolagen har enhälligt godkänt transaktionen och Veoneers styrelse rekommenderar aktieägarna att godkänna det föreslagna samgåendet. Ett antal storägare som AMF, Cevian, AP4 och Alecta, som tillsammans sitter med cirka 40 procent av aktierna, har gett sitt stöd för affären mellan Magna International och Veoneer.
Det var då: Di bjuder på köpvärd aktie för riskvilliga
Läs mer om Veoneer (engelska).
Läs mer om Magna International.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.