Fördelningen av elbilsladdare över landet är väldigt ojämn. Många svenska kommuner släpar efter rejält. Här ser du vilka som får bakläxa.
Sverige släpar efter med elbilsladdare
Mest läst i kategorin
EU rekommenderar att det går tio elbilar på en offentlig laddare.
I Sverige ligger genomsnittet på 28 elbilar per laddare.
Sverige släpar efter med laddare
Faktum är att Sverige släpar efter rejält i omställningen till offentliga laddare, där enbart 74 av 290 kommuner uppfyller EU-rekommendationen.
Klimatkollen har redogjort vilka kommuner som blir godkända, vilka som klarar sig hyfsat bra och vilka som får bakläxa. I några kommuner saknas det helt laddare på offentliga platser, som i Munkfors och Åtvidaberg.
“I många kommuner har laddinfrastrukturen hamnat på efterkälken jämfört med antalet laddbara bilar. Det behöver bli tvärtom, för när tillgången till laddning är god kan fler ta steget från fossilbil till laddbil och därmed minska utsläppen”, säger Klimatkollens Ola Spännar.
Saknas helt laddare
Andra kommuner som halkar efter är Södertälje där det går nästan 145 elbilar på en laddare och Lidingö med 163 elbilar per offentlig laddare.
I andra kommuner ser det helt annorlunda ut – som i de norra delarna av landet där utbygganden på många håll ger betydligt fler laddare.
Här finns hela Klimatkollen-listan över de svenska kommunernas placeringar .
Läs även:
Storsatsning ger fler snabbladdare – Dagens PS
Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.