Dagens PS

Sverige i bottenligan

Martin Prieto Beaulieu från Gröna bilister köpte sin gasdrivna VW Passat begagnad 2014. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Martin Prieto Beaulieu från Gröna bilister köpte sin gasdrivna VW Passat begagnad 2014. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 feb. 2025Publicerad: 25 feb. 2025

Fossilfria bilar blir allt vanligare, men en viss grupp sticker ut negativt. Gasbilarna minskar nämligen i en alarmerande takt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta riskerar att försena klimatmålen och slår undan benen på ett miljövänligt alternativ, menar experterna.

I slutet av förra året rullade drygt 34 000 gasbilar på våra vägar. Det kan låta som en ansenlig mängd, men faktum är att det är en minskning med hela 9,4 procent på bara ett år. Och det är den lägsta siffran sedan 2011. Enligt 2030-sekretariatet beror minskningen på att det knappt säljs några nya gasbilar och att de befintliga bilarna exporteras eller skrotas. Det är en ond cirkel som måste brytas om vi ska nå våra klimatmål.

ANNONS

Nu når gasbilar och laddhybrider längst

Vi kör ungefär lika mycket som tidigare. Men när Trafikanalys nu presenterar hur vi åkte 2023 är det en nya kategori bilar som sticker ut. Det är

Viktig del av lösningen

Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, är bekymrad över utvecklingen. Han menar att gasbilar är en viktig del av lösningen för att minska transporternas klimatpåverkan.

”Det är ett stort misslyckande att Sverige nu slår all-time-high gasbilsminskning”, säger han.

Biogas är ett bränsle som minskar utsläppen av växthusgaser rejält, samtidigt som det minskar vårt beroende av importerade fossila bränslen. Att då inte ta vara på de gasbilar vi redan har är ett slöseri med både resurser och möjligheter.

2030-sekretariatet efterlyser nu en ny stimulans för gasbilar, både för nya och för de som redan rullar på vägarna. Man föreslår bland annat att den kommande elbilspremien och den nuvarande skrotningspremien även ska gälla gasbilar.

Dessutom bör Sverige ta efter Frankrikes exempel och införa en premie för den som köper en begagnad el- eller gasbil.

ANNONS

”Det skulle hindra bilarna från att lämna landet”, menar Goldmann.

Gasbussar exploderar – nu ska 56 bussar skrotas

Spontantexploderande gasbussar vill man ju inte ha. Därför måste de nu sprängas under kontrollerade former, för att undvika att de exploderar. Tre

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Kommunerna kan bidra

En annan viktig åtgärd är att ge kommunerna möjlighet att gynna klimatsmarta fordon genom lägre parkeringsavgifter och reserverade parkeringsplatser. Det skulle göra det mer attraktivt att välja en gasbil framför en bensin- eller dieselbil.

På nybilsmarknaden finns det en rad gasbilar tack vare konvertering hos bland annat Konvegas i Växjö. Men det finns ingen stimulans för att konvertera befintliga bensinbilar till gasdrift, trots att regeringen tog initiativ till det för flera år sedan. Något 2030-sekretariatet menar är hög tid att åtgärda.

Om vi ska lyckas ställa om till en fossilfri fordonsflotta måste vi ta vara på alla de alternativ som finns. Gasbilarna är en viktig pusselbit i det arbetet. Att de nu minskar i antal är ett steg i fel riktning. Det är dags att politikerna tar sitt ansvar och skapar förutsättningar för att gasbilarna ska bli ett attraktivt alternativ igen.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Vad är fordonsgas?

Fordonsgas är ett samlingsnamn för biogas och naturgas, eller en blandning av de två. Biogas är förnybart och tillverkas av organiskt material, som till exempel matavfall eller gödsel. Naturgas är ett fossilt bränsle, men det har lägre utsläpp av växthusgaser än bensin och diesel. Fordonsgas består till största delen av metan. Skillnaden är hur den produceras. Biogas är förnybart och tillför inte någon fossil koldioxid. Naturgas är ett fossilt bränsle som dock har en minskad miljöpåverkan jämfört med bensin och diesel. Under åren har andelen biogas i fordonsgasen ökat och står nu för mer än 96 procent.

ANNONS

Gasen komprimeras till ett högt tryck, cirka 200 bar, innan den tankas i fordon som är speciellt anpassade för gasdrift. Det finns idag över 200 publika tankstationer som försörjer drygt 50 000 fordon.

Chock: 85-åring får böter för olycka – från 1960

En kanadensisk 85-åring har fått en chock när han tvingades betala böter för en trafikolycka som ska ha inträffat för 65 år sedan. Mannen, som inte minns

Läs också:

Dyrare parkering i Stockholms Stad: Boendeparkering försvinner. News 55

Vänsterns krav: Tänker inte hjälpa Merz med upprustning. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS