Blanda svensk historia, engelsk design- och ingenjörskunskap från 1950-talet. Addera sedan också en lätt touch av patina. Då får du denna Jaguar XK140.
Unik svensk Jaguar – skönhet som slår det mesta
Mest läst i kategorin
Birger Jarlsgatan i Stockholm. En av de paradgator som byggdes kring förra sekelskiftet för att ge den nya framväxande huvudstaden en air av internationell storhet och finess.
Stenhus restes bredvid stenhus och runt det nya torget kallat Stureplan, samlades snart stadens grädda för att äta, dricka eller stämma träff för att sedan flanera utåt Djurgården.
En plats för de rika
Med den publiken på plats, drogs också den verksamhet som attraherade stadens tjockare plånböcker.
Då automobilen samtidigt gjorde entré i samhället, var det många av stenhusens bottenplan som försågs med stora skyltfönster mot gatan som frikostigt visade vad som ställdes ut i lokalerna bakom.
Birger Jarlsgatan kom snart att, tillsammans med början på närliggande Strandvägen, bli en livlig och uppskattad försäljningsplats för bilar och motorbåtar.
Drömmarnas gata
Här visades det senaste från världens bil- och båtfabriker. Här förverkligades också många drömmar hos stadens invånare som hade bättre råd.
Med tiden kom de pampiga lokalerna att användas till annat, men ett av de skyltfönster som längst nyttjades som inropare till vackra bilar, låg på Birger Jarlsgatan 32 där Fredlunds Bil AB ställde ut sina Renaulter och Jaguarer.
Och det var också från Fredlunds garageportar mot Eriksbergsgatan som en vacker Jaguar XK140 rullades ut till sin första ägare en vårdag 1956.
Lackerad vackert Carmen Red sken den i solskenet.
Vacker efterträdare
Modellen XK140 hade lanserats två år tidigare som en efterföljare till den omåttligt populära och trendsättande modellen XK120.
Att bilarna på alla sätt var släkt, rådde det inget tvivel om. Att XK140 var lätt moderniserad var inte heller svårt att se.
Smäcker Jaguar
Bilen som för dagen rullades ut på gatan var dessutom en coupé, till skillnad mot cabrioleterna som nog var de vanligaste att sälja. Smäcker och läcker stod den vid trottoaren medan försäljaren från Fredlunds gick igenom finesserna med den nya ägaren.
Sedan dess har mycket hänt.
År 1979 dök bilen upp till försäljning hos en av Göteborgs mer lokala bilhandlare.
Finessen och stilen var bevarad. Den en gång så vackra mörkröda kulören hade bytts mot en numera smutsljusblå nyans. För övrigt kunde bilens skick bäst sammanfattas som två kofångare med massor av rost emellan.
Mycket, mycket jobb
Det blev Jaguar-entusiasten Bo L Sanderberg som köpte den efter att ha prutat 5 000 kronor på det begärda priset.
Bo var en klok och erfaren man. Förstod vad han köpt och begrep att detta var en utmaning.
Och så blev det.
Bos motto i livet var att “man ska inte göra det för enkelt för sig – då blir man bara slö”.
Ett motto som han kom att behöva ta spjärn mot under den fantastiska renovering som bilen nu fick gå igenom.
Äntligen klar
Det tog några år.
Så en dag var bilen klar. Sedan dess har den använts av familjen. Nu är tiden dock inne för att låta den gå vidare.
Bilen är i dag mycket välskött och har körts och använts klokt genom åren. Ett lätt stråk av Skånes användarpatina har lagt sig över bilens linjer, precis lagom för att den inte ska vara “farlig” att använda.
Passa på att köpa kommande sommars drömbil redan nu.
Svensksålda XK140:or i skönt skick dräller det verkligen inte av.
Läs mer:
Om bilgatan Birger Jarlsgatan i Stockholm
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.