Dagens PS

Svenskar usla på att backa med bilen

Fler påbackningsolyckor i Sverige än i andra länder
Dåliga på att titta i backspegeln? I vilket fall orsakar svenska fordon och deras förare betydligt fler påbackningsolyckor än i andra länder. (Foto: Daniel Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 23 okt. 2024

Svenskar är sämre på att backa än exempelvis fransmän och amerikaner. I vart fall tyder olycksstatistik och en ny studie på det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Karlstads universitet och Chalmers industriteknik som tillsammans gjort en studie om påbackningsolyckor.

Frontalkollisioner resulterar ofta i allvarliga skador och har, av naturliga skäl, varit föremål för omfattande forskning. Den nya studien handlar om olyckor där en förare backar på någon, och minst en fotgängare blir dödad eller skadad.

Det visar sig nu att 12 procent av alla påkörningsolyckor i Sverige är olyckor där det handlar om att man backar på någon.

Det är en hög siffra. Oväntat hög, enigt de ansvariga för studien, och kan till exempel jämföras med 7 procent i Frankrike och USA.

Oförändrat i decennier

Studien, som baseras på 21 års data från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada åren 2000 till och med 2021, visar att utvecklingen varit oförändrad under denna period.

”Fler fotgängare blir påkörda vid backning under helger, särskilt mellan klockan 9 och 16, med tre fjärdedelar av olyckorna inträffande i dagsljus”, berättar Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen, och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.

”Personbilar är den vanligaste fordonstypen som orsakar dessa olyckor, men lastbilar och bussar står för flest dödliga påbackningsolyckor”.

ANNONS

Senaste nytt

En fjärdedel smiter

ANNONS

En fjärdedel av olyckorna involverar smitningsolyckor, där information om fordonet eller föraren är okänd, visar studien.

Stadsområden, särskilt parkeringsplatser, är de mest utsatta platserna. Fyra av fem backningsolyckor med personskador sker i stadsområden, med 44 procent på parkeringsplatser och 25 procent på gator eller vägar.

”För att minska antalet påbackningsolyckor rekommenderas bättre stadsplanering med fokus på parkeringsplatser där det är möjligt att utforma dem så att fordon inte behöver backa eller separera fordon och fotgängare med skyddade gångvägar”, menar Khabat Amin.

”I kombination med förarstödsystem som backkamera, backsensorer och autobroms vilket också kan det förhindra många av dessa olyckor, eftersom de sker i låga hastigheter och under begränsade omständigheter”, tillägger Amin.

Äldre och kvinnor drabbas

Äldre fotgängare och kvinnor är mest utsatta för påbackningsolyckor. Många av de drabbade använder rörelsehjälpmedel som rollatorer och rullstolar.

En av fem fotgängare får skador som leder till långsiktiga konsekvenser.

Även barn under 17 år är ofta inblandade, särskilt vid garageuppfarter. Förarna av de backande fordonen är oftast män mellan 18 och 54 år.

Läs även:

ANNONS

Sakta ner – här åker flest dit på fartkameror. Dagens PS

Sverige – näst säkraste landet. Dagens PS

75 procent av döda i trafiken var män. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS