Dagens PS

Svenska skattepengar finansierar elmopeder i Ghana

Sverige klimatkompenserar - i Ghana. (Foto: Getty Images)
Sverige klimatkompenserar - i Ghana. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 apr. 2025Publicerad: 14 apr. 2025

I ett försök att kompensera för Sveriges utsläpp av växthusgaser satsar Energimyndigheten 109 miljoner kronor på ett projekt i Ghana.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

48 000 nya elmopeder ska rulla ut på gatorna, men klimatkompensationens effektivitet och legitimitet ifrågasätts av experter och forskare, skriver DN.

Elmopeder som klimatkompensation

Projektet finansieras av Energimyndigheten och innebär att 48 000 elmopeder ska introduceras i Ghana. Detta ska kompensera för en del av de utsläpp som genereras av svenskarnas bilkörning. Enligt Energimyndigheten finns det redan cirka 9 000 elmopeder i landet, skriver Feber.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Projektet syftar till att minska utsläppen av växthusgaser. Sverige får tillgodoräkna sig de minskningar som uppnås, vilket är tillåtet enligt svensk klimatlagstiftning. Totalt beräknas utsläppsminskningen uppgå till 250 000 ton fram till 2030, vilket motsvarar ungefär 2 procent av de utsläpp som orsakades av svensk persontrafik under det föregående året, skriver Aftonbladet.

Kostnaden för detta kompensationsprojekt beräknas till cirka 400 kronor per ton.

ANNONS

Senaste nytt

Kritik mot klimatkompensationen

Kritiken mot projektet och liknande satsningar har varit stark, inte minst från regeringens egen klimatutredare, ekonomiprofessorn John Hassler. Han menar att det är “i praktiken omöjligt” att beräkna de faktiska utsläppsminskningarna av klimatprojekt i utvecklingsländer och att dessa inte bör användas för att uppnå egna klimatmål.

Hållbarhetsforskaren Wim Carton vid Lunds universitet är också skeptisk. Han påpekar att Ghanas elnät till stor del är fossilbaserat och att mopederna och deras batterier huvudsakligen produceras i Kina, där majoriteten av elen kommer från kolkraft.

ANNONS

Blå vägar – den galna lösningen som faktiskt funkar

Svenska och spanska somrar blir allt varmare, och de senaste årens extrema temperaturer har börjat sätta sina spår på vägarna. Sprickbildning,

Regeringens linje och framtida EU-politik

Regeringen Kristersson har ökat satsningarna på klimatkompensation och planerar att investera 1,5 miljarder kronor i klimatåtgärder i andra länder fram till 2036.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) försvarar satsningarna med att de kan vara ett kostnadseffektivt sätt att nå EU:s klimatmål och uppmuntra andra länder att minska sina utsläpp. Regeringen lobbar även för att EU ska tillåta klimatkompensation som en del av sina klimatmål.

Kritik från civilsamhället

Civilsamhället är starkt kritiskt till regeringens linje. Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Karin Lexén, varnar för osäkerheten kring effektiviteten och riskerna med klimatkompensationsprojekt och förespråkar istället satsningar på klimatarbetet på hemmaplan.

Energimyndighetens klimatprojekt i Ghana

Förutom elmopedprojektet finansierar Energimyndigheten ytterligare två klimatprojekt i Ghana: en solenergipark och installation av solceller på sjukhustak. Liknande samarbeten har även inletts med andra utvecklingsländer.

Miljonregn i direktörsstolen: När aktieägarna betalar kalaset

Storbonus trots krisvarning. Miljonregn till ledarna när aktieägarna betalar kalaset. Mary Barra från 6% mer än vanligt. General Motors vd Mary Barra såg

ANNONS

Läs också:

Tolv biverkningar från läkemedel – som ofta missas. News 55

Oslagbar trygghet: Bilen som får konkurrenterna att blekna. E55

Nvidia trotsar krisen – slår rekord med ny chiprevolution. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS