Dagens PS

Svenska lyxbilsköpare anländer i helikopter

Lamborghini
Lyxbilar säljer som aldrig förr, om vi får tro försäljaren i artikeln. (Foto: Skärmdump från Platinum Cars)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 08 apr. 2021Publicerad: 07 apr. 2021

Så ser verkligheten ut för lyxbilshandlaren Sejad Bilajbegovic – mitt i pandemin. Han väntar nu helikopterbesök av tre unga börsklippare från Stockholm som ska köpa varsin Lamborghini.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens Nyheter berättar att lyxbilar säljer som aldrig tidigare – trots pandemin.

En som tydligt märker det är lyxbilhandlaren Sejad Bilajbegovic, vd för Platinum Cars. Utanför hans bilhall i Norrköping anländer inom några dagar tre rika börsspekulanter från Stockholm i helikopter.

De ska slå till på varsin Lamborghini som de sedan tänker ratta hem till Stockholm igen.

Lamborghini, Platinum Cars

Tre börsklippare från Stockholm anländer snart i helikopter till Platinum Cars för att köpa varsin Lamborghini, som de sedan tänker köra hem till Stockholm i. (Foto: Skärmdump från Platinum Cars)

Sejad Bilajbegovic berättar i DN om suget efter exklusiva och extremt dyra bilar mitt i krisen.

“Galet senaste året”

“Det har varit galet det senaste året. Vårt största problem nu är att hitta bilar i den takt vi säljer”.

Under det så kallade pandemiåret 2020 har han sålt lyxbilar för 518 miljoner kronor, vilket är betydligt högre än vad han hade räknat med. Försäljningen är till och med nästan 100 miljoner bättre än under 2019.

“Vi närmar oss miljardtempo om vi håller den här takten”, säger Sejad Bilajbegovic i artikeln.

ANNONS

I snitt ligger priset på en bil hos Platinum Cars på 750 000 kronor. De dyraste bilarna går lös på över 4 miljoner kronor och kunderna är oftast män och chefer eller egenföretagare.

Sejad Bilajbegovic upplever att många vill förverkliga sina drömmar och har upptäckt att livet är bräckligt.

“Folk har blivit ganska täta”

Det är en förklaring som han ger på ruschen efter lyxbilar just nu.

Daniel Waldenström, professor i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning, nyanserar bilden:

“Börskurserna har stigit under hela 2010-talet. Folk har blivit ganska täta under många år av värdestegringar”, säger han till DN där även konsumtionsforskaren Sofia Ulver vid Lunds universitet uttalar sig och bland annat förklarar fenomenet med ökad efterfrågan på lyxiga bilar i pandemin så här:

“Det finns ju de som har kunnat kapitalisera på pandemin. Överklassen och övre medelklassen som har kvar sina jobb och företag inom rätt branscher har inte lidit någon kris av det här året mer än att de kanske inte har lika kul”.

Läs mer på Dagens Nyheter.

Läs även: Lamborghini Sián – galen, snabbast och dyrast »

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]