Dakar 2023 drar igång om endast endast tre månader. Vi begav oss därför till Marocko och Rally du Maroc tillsammans med Audi. På plats träffade vi det svenska teamet beståendes av Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Svenska förare avgörande när Audi kör Dakar med elbil
Mest läst i kategorin
I januari 2022 tog sig elektriska Audi RS Q e-tron an Saudiarabien för att delta i Dakarrallyt.
Det gick enligt Audi själva bättre än väntat och de tre bilarna Audi skickade ner avverkade tillsammans 2 400 mil på två veckor.
Dakar tas an med framgång som grund
På plats lyckades de med 14 pallplatser, fyra etappsegrar och samtliga bilar tog sig i mål. Det sistnämnda är A och O i Dakarrallyt och långt ifrån en självklarhet.
Dakarrallyt är en av få motortävlingar som dessutom fortsätter att skörda människoliv.
”För att kunna komma först i mål måste man först komma i mål” är ett känt mantra i Dakar-kretsar. Det är en balansgång mellan att ta sig fram snabbt samtidigt som bilen ska klara hela resan.
Ny bil med legendariskt namn
Vi besökte tidigare i år Audi Motorsport i Tyskland för att vara med när skynket drogs av Audi RS Q e-tron E2.
Den nya modellen har bantats och mycket tid har ägnats åt aerodynamik och detaljtänk.
Rally du Maroc markerar sluttampen i utvecklingen av Audis senaste Dakarrallybil. Det ger tyskarna möjligheten att genomföra en hel tävling med samma upplägg som Dakarrallyt.
Det innebär att de får testa på hur allt fungerar i termer av logistik och planering innan det är dags på riktigt.
På tävlingen i Marocko deltar Audi utom tävlan då RS Q e-tron E2 är skapt för 2023 tävlingsreglemente medan övriga deltagare uppfyller 2022-års krav.
E2 är en referens till Audi Sport Quattro S1 E2 som var en uppdatering av den berömda S1 quattro-rallybilen.
Ett riktigt A-lag
På plats passade vi även på att intervjua föraren Mattias Ekström och kartläsaren Emil Bergkvist.
Jämte sina stallkamrater Stéphane Peterhansel – även känd som Mr. Dakar – Edouard Boulanger, Carlos Sainz Sr. och Lucas Cruz.
Mattias har kört DTM för Audi i 17 år medan 27-åringen Emil kommer från rallyvärlden. De må vara nykomlingarna i sällskapet men motivationen är nästintill bottenlös, en avgörande faktor i Dakar-sammanhang.
Dakar 2023: Intervju med Mattias och Emil
Årets upplaga av Dakarrallyt gav sannerligen mersmak för de båda svenskarna. ”Det är skönt med erfarenhet. Nu känns det mer avslappnat men samtidigt har man högre förväntningar än innan” förklarar Mattias.
Enligt Sven Quandt, grundare av Q Motorsports som sköter den praktiska biten åt Audi har han aldrig under sina 30 år inom motorsporten träffat en förare som är så snabb med att lära sig en ny bil som Mattias Ekström.
Trots hans avsaknad av erfarenhet inom Dakar-världen innebär det goda förutsättningar för att kunna lyckas.
”Man lär sig extremt mycket från att köra Dakarrallyt” fortsätter Mattias. Inför årets rally gavs de ingen möjlighet att testa bilen – RS Q e-tron – i ett faktiskt tävlingssammanhang.
Inför 2023-års rally är i stället utgångsläget ett annat.
Emil belyser hur stor skillnad erfarenhet gör: ”nu har jag mer koll än förut. Jag har lärt mig att fokusera på det väsentliga med navigeringen.
Tidigare var det så otroligt mycket att hålla koll på”. Det hjälpte inte heller att årets upplaga av Dakarrallyt kantades av missar från arrangörernas håll.
”När arrangörerna gör fel är det svår för oss som inte varit här länge” berättar Mattias. ”Erfarenhet spelar en enorm roll” förklarar Emil.
Det är just erfarenhet som har varit nyckeln till Stephane Peterhansels – Mr Dakars – framgång.
Han har, med hjälp av erfarenhet, lärt sig hur man ska ta sig an rallyt. Det är lite som att bestiga Mount Everest – för en nykomling är det fullständigt överväldigande.
Med det sagt är ”sporten svår oavsett erfarenhet” enligt Mattias. ”Det är inte så många tävlingar man kör vilse på” menar Emil. Så sant som det är sagt.
När det kommer till förväntningar inför januari 2023 är båda svenskarna noga med att poängtera ”att man tar det dag för dag”.
”När jag körde DTM bestod en hel säsong av 14 deltävlingar. Nu är det som att vi kör ett helt mästerskap på 14 dagar” förklarar Mattias.
För att kunna vinna Dakar måste man ta sig i mål på varje etapp. ”Vi är här för att vinna” fortsätter Mattias. Emil instämmer.
Hur ser då Audis möjligheter ut att faktiskt kamma hem segern nästa år?
På plats i Marocko märker man av mängden resurser Audi har tillägnat Dakarsatsningen.
Medan de flesta team har en lastbil har Audi ett helt garage med tradare. De har dessutom över 60 personer på plats som fixar och donar.
Sedan har de tre bilar medan många andra team bara har en bil.
”Vi tävlar mot lagkamraterna men stämningen är bra” förklarar Emil och Mattias. Det är något undertecknad fick erfara under en lunch med alla racingförare.
Stämningen är god och förarna driver med varandra, precis som vänner gör. ”Vi jobbar tillsammans för att bilarna ska vara så bra som möjligt” säger Mattias.
”Men det klart att vi vill vinna” understryker Emil.
Både Mattias och Emil har en lättsam inställning till utmaningen de står inför och tar allt dag för dag.
På plats i Marocko var det just det marockanska rallyt som tog all energi innan skutan rullar vidare mot Saudiarabien.
Vinna eller försvinna
Audi har resurserna, bilen, förarna och arvet. Men över 4 000 kilometer genom saudiarabisk öken i full kareta är mycket begärt.
Det bådar gott på pappret men det finns fortfarande många lösa trådar som måste sys ihop. Precis som månlandningen så vet man inte om det går förrän man gjort det.
Med det sagt ser det minst sagt lovande ut.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.