Einride, det svenska ellastbilsföretaget, har fått en beställning från amerikanska PepsiCo. Det gäller två lastbilar till den brittiska marknaden.
Svenska Einride tar upp kampen mot Tesla Semi
Mest läst i kategorin
Mer specifikt innebär det att Einrides fordon kommer att användas för att transportera chips i Storbritannien.
Det är likt upplägget som Tesla har med sin Semi i USA.
Klimatneutral logistik
PepsiCo har som målsättning att klimatneutralisera sin logistikavdelning, något som kräver att fordonsflottan elektrifieras i högsta möjliga mån.
Einride har sitt säte i Stockholm och har som målsättning att elektrifiera segmentet för tunga transporter och på sikt börja erbjuder autonoma lastbilar i högre utsträckning.
Självkörande i USA
I USA har Einride börjat testas av det amerikanska företaget GE Appliances. Det är dock i helt självkörande utförande, utan någon förare ombord.
I Storbritannien ska emellertid märkets lastbilar köras av mänskliga förare.
Einride är direktkonkurrent till Tesla
Einride är direktkonkurrent till bland annat Tesla, men även Scania och Volvo som även de erbjuder elektrifierade lastbilar.
Just logistikbranschen är i mångt och mycket vettig att elektrifiera, men det kräver en helt annan kaliber av infrastruktur än för bilar.
Med det sagt är det lättare att planera rutter och liknande eftersom man alltid vet hur lastbilen ska köras.
Svår nöt att knäcka
När det gäller distributionstrafik är elektriska lastbilar väl lämpade, inte minst när det kommer till att köra i diverse miljözoner samt kunna bidra till mindre buller i städer.
Det svåra är regional trafik – alltså transport av gods långa sträckor.
Det måste finnas lämplig infrastruktur för att säkerställa att en lastbil kan passa tider, då logistikbranschen är en väldigt tidsorienterad bransch.
Einride kör på mycket mjukvara
Einride jobbar mycket med mjukvara för att maximera effektiviteten i branschen.
I dagsläget ligger den på sex procent – något som räknas ut genom att ta antalet lastbilar i bruk delat med inventariet.
Med andra ord finns det 94 procentenheters marginal för förbättring.
Läs även: Pepsis Tesla Semi får bara köra 16 mil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.