September blev en snabb månad för Tesla på den svenska marknaden, som tryckte gasen i botten. Samtidigt kämpade Volvo för att hänga med.
Svenska chocken: Tesla större i Sverige än Volvo
Mest läst i kategorin
Försäljningen av elbilar har dämpats, men för en jätte går det i motsatt riktning.
I september har Tesla ökat sin närvaro på den svenska bilmarknaden och blivit Sveriges största bilmärke för andra gången, med 3 800 sålda bilar – och månaden är fortfarande inte över.
Denna framgång kan tillskrivas en nollräntekampanj som har gjort Teslas nya Model Y mer ekonomiskt attraktiv än begagnade alternativ, enligt Carup.
“Game changer”
Den svenska nybilsförsäljningen har minskat kraftigt med en nedgång på 30 procent, jämfört med samma period förra året.
Elbilar, som en gång var den stora framtiden, tappar också marknadsandelar.
Men Tesla vägrar att sakta ner i Sverige, med hela 12 procent fler sålda bilar i september än förra året.
Den avgörande faktorn bakom Teslas framgång är en nollräntekampanj som lanserades i början av september.
En strategi som visat sig vara en “game changer” för företaget.
Teslas Model Y kör om Volvo
Kampanjen, som eliminerar räntekostnader, sparar köpare flera tusen kronor varje månad, vilket kan motsvara en rabatt på över 100 000 kronor.
Med 3 206 sålda Model Y står Tesla nu i en klass för sig i september och har kört om Volvo.
Volvo XC60, som är den näst mest sålda modellen, endast når 1 026 registreringar av antal sålda bilar.
Läs även: Är det här nya Tesla model Y? Dagens PS
Läs även: Volvo Cars gick starkt när börsen slutade nära noll. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.