Svag ekonomi och brist på styrmedel får skulden för den dystra bilkrisen
Därför blir den svenska bilkrisen så djup
Mest läst i kategorin
Det svenska nybilsregistret visar en dyster bild för 2024. Totalt registrerades 269 498 personbilar under året, en minskning med 7 procent jämfört med 2023. Detta är den lägsta siffran på ett decennium, skriver Mobility Sweden.
Orsakerna till krisen är flera, men lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel från regeringen pekas ut som de främsta bovarna.
Även marknaden för lätta och tunga lastbilar uppvisar en negativ trend med minskningar på 12 respektive 21 procent. Bussmarknaden drabbades hårdast med en nedgång på hela 30 procent.
Elbilsförsäljningen den största krisen
En särskilt anmärkningsvärd utveckling är att elbilsförsäljningen stannade av under 2024. Antalet registrerade elbilar sjönk med 16 procent, samtidigt som laddhybriderna ökade med 3 procent. Denna inbromsning har lett till att trenden med minskade utsläpp från nya bilar brutits, det kan man kalla kris.
Koldioxidutsläppen från nya personbilar ökade från 61 till 64 gram per kilometer under året.
Mobility Sweden, den svenska branschorganisationen för fordonsindustrin, uttrycker oro över utvecklingen. Vd Mattias Bergman menar att regeringen misslyckats med att stimulera efterfrågan på elbilar och att fler styrmedel behövs för att vända trenden.
“Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar”, säger Mattias Bergman i en kommentar.
Dystra prognoser för 2025
Mobility Sweden förutspår en fortsatt svag utveckling under 2025. Prognosen pekar på 275 000 nyregistrerade personbilar, en marginell ökning jämfört med 2024. Andelen elbilar väntas dock öka till 40 procent, drivet av nya modeller och Riksbankens förväntade räntesänkningar.
För lätta lastbilar spår Mobility Sweden 40 000 nyregistreringar, en mindre ökning jämfört med 2024. Andelen eldrivna lätta lastbilar väntas öka till 25 procent.
“För lätta ellastbilar är situationen fortsatt tuff på grund av lågkonjunkturen som lett till en svag byggmarknad”, säger Bergman.
Regeringens satsning på ett marknadsintroduktionsstöd för det här segmentet måste finnas kvar några år till för att elektrifieringen ska hinna ta fart.
Läs också: Orosmolnen hopar sig: Ser vi slutet för Europas bilindustri? Dagens PS
December månad fortsatte i samma dystra spår
Samtliga fordonsslag uppvisade en nedgång jämfört med december 2023. 26 237 nya personbilar registrerades, en minskning med 11 procent. Elbilarna stod för 41 procent av registreringarna och laddhybriderna för 22 procent.
Fordonstyp | Totalt | Elbilar |
Personbilar | 269 498 | -16% |
Lätta lastbilar | 38 318 | 22% |
Tunga lastbilar | 5 230 | 6,5% |
Bussar | 783 | 32% |
Läs mer: Elbilsdrömmen får sig en törn – 2024 ett turbulent år för bilindustrin. Dagens PS
Läs också:
Därför kommer skatteåterbäringen 2025 inte på påsken som vanligt. News 55
Guldruschen får Rolex att maxa priserna. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.