Lojaliteten till bilmärken är inte vad den varit. Allt fler svenska bilköpare väljer att vara otrogen när det är dags att köpa ny bil.
Svenska bilköpare mer otrogna än någonsin
![Hur trogen är du? (Foto: Getty Images)](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fotrogen.png&w=1200&q=75)
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
En färsk rapport från Vroom avslöjar vilka märken som lyckas bäst med att hålla kvar sina kunder i den tuffa konkurrensen.
En marknad i förändring för bilköparna
Den svenska bilmarknaden har förändrats dramatiskt de senaste åren. Fler märken, modeller och drivmedel har gjort att kunderna har mer att välja på än någonsin tidigare.
Detta har lett till att lojaliteten bland nybilsköpare har minskat betydligt.
Vroom, ett företag specialiserat på lojalitetsanalyser, har undersökt hur märkeslojaliteten ser ut på den svenska privatmarknaden 2024. Resultaten visar att lojaliteten är på en historiskt låg nivå.
![](https://www.dagensps.se/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F01%2FXsLyBqKD-kopa-bil.png&w=1200&q=75)
Försäljningen av begagnade bilar rusar i Sverige
Efterfrågan på begagnade bilar i Sverige visar inga tecken på att avta. Enligt en ny rapport ökade försäljningen med hela 8 procent under 2024. Marknaden
Senaste nytt
Pandemin som vattendelare
Pandemin hade en stor inverkan på bilmarknaden. Den skapade en obalans mellan utbud och efterfrågan, vilket påverkade konsumenternas val av märke. Samtidigt ökade antalet märken och modeller på marknaden, ofta med attraktiva privatleasing-erbjudanden. Detta bidrog ytterligare till att minska lojaliteten.
“Flera faktorer bidrog till den utveckling vi såg ett par år efter pandemin. Det fanns en kraftig obalans i fordonsutbud och efterfrågan vilket påverkade konsumenters märkesval. Samtidigt var det en period där fler märken och modeller introducerades, ofta i kombination med förmånliga upplägg för privatleasing, vilket påverkade konsumenter i köpfönstret”, säger Ulf Roberts-Jones, vd på Vroom.
De lojala vinnarna
Trots den tuffa konkurrensen finns det märken som lyckas behålla sina kunder.
Enligt Vrooms analys är det Subaru, Toyota och Tesla som har de mest lojala kunderna 2024. S
ubaru är i topp, där åtta av tio kunder väljer att köpa samma märke igen. Toyota kommer strax därefter med nästan lika hög lojalitet. Tesla imponerar också med att sju av tio kunder väljer att stanna hos märket.
Lojalitet över tid
Vrooms 20-åriga kartläggning visar att endast fyra märken från 2024 års topplista – Subaru, Toyota, Kia och Skoda – även fanns med för 20 år sedan. Framför allt Subaru och Toyota har lyckats behålla sina starka positioner, vilket visar att de är bra på att bygga långsiktiga relationer med bilköparna.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Bilköpare i framtiden
Den föränderliga marknaden innebär både utmaningar och möjligheter för bilbranschen. De tillverkare och återförsäljare som lyckas vinna och behålla kundernas förtroende kommer att vara de som klarar sig bäst i den allt tuffare konkurrensen.
Lojalitet blir allt viktigare, inte bara märkeslojalitet utan även lojalitet till den enskilda affären. Det gäller att förstå hur man skapar en ström av återkommande bilköpare.
“Att analysera och förstå kundströmmar och lojalitetsmönster blir allt viktigare och ger tillverkare och återförsäljare värdefulla insikter för att skapa kontinuerliga och väl avvägda kundvårdsinitiativ som stärker kundrelationerna över tid”, avslutar Roberts-Jones.
![](https://www.dagensps.se/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fgoogle.png&w=1200&q=75)
Här är Sveriges mest Googlade bilmärken
Vilka bilar intresserar svenskarna mest? En ny analys från Growth Marketing, genomförd på uppdrag av Riddermark Bil, avslöjar vilka bilmärken och modeller
Läs också:
Nio hundraser som är bra för förstagångsägare. News 55
Efter lönsamhetslyft – NCC överväger försäljning. Realtid
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.