Dagens PS

Svenska bilköpare mer otrogna än någonsin

Hur trogen är du? (Foto: Getty Images)
Hur trogen är du? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 feb. 2025Publicerad: 12 feb. 2025

Lojaliteten till bilmärken är inte vad den varit. Allt fler svenska bilköpare väljer att vara otrogen när det är dags att köpa ny bil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En färsk rapport från Vroom avslöjar vilka märken som lyckas bäst med att hålla kvar sina kunder i den tuffa konkurrensen.

En marknad i förändring för bilköparna

ANNONS

Den svenska bilmarknaden har förändrats dramatiskt de senaste åren. Fler märken, modeller och drivmedel har gjort att kunderna har mer att välja på än någonsin tidigare.

Detta har lett till att lojaliteten bland nybilsköpare har minskat betydligt.

Vroom, ett företag specialiserat på lojalitetsanalyser, har undersökt hur märkeslojaliteten ser ut på den svenska privatmarknaden 2024. Resultaten visar att lojaliteten är på en historiskt låg nivå.

Försäljningen av begagnade bilar rusar i Sverige

Efterfrågan på begagnade bilar i Sverige visar inga tecken på att avta. Enligt en ny rapport ökade försäljningen med hela 8 procent under 2024. Marknaden

ANNONS

Senaste nytt

Pandemin som vattendelare

Pandemin hade en stor inverkan på bilmarknaden. Den skapade en obalans mellan utbud och efterfrågan, vilket påverkade konsumenternas val av märke. Samtidigt ökade antalet märken och modeller på marknaden, ofta med attraktiva privatleasing-erbjudanden. Detta bidrog ytterligare till att minska lojaliteten.

“Flera faktorer bidrog till den utveckling vi såg ett par år efter pandemin. Det fanns en kraftig obalans i fordonsutbud och efterfrågan vilket påverkade konsumenters märkesval. Samtidigt var det en period där fler märken och modeller introducerades, ofta i kombination med förmånliga upplägg för privatleasing, vilket påverkade konsumenter i köpfönstret”, säger Ulf Roberts-Jones, vd på Vroom.

ANNONS

De lojala vinnarna

Trots den tuffa konkurrensen finns det märken som lyckas behålla sina kunder.

Enligt Vrooms analys är det Subaru, Toyota och Tesla som har de mest lojala kunderna 2024. S

ubaru är i topp, där åtta av tio kunder väljer att köpa samma märke igen. Toyota kommer strax därefter med nästan lika hög lojalitet. Tesla imponerar också med att sju av tio kunder väljer att stanna hos märket.

Lojalitet över tid

Vrooms 20-åriga kartläggning visar att endast fyra märken från 2024 års topplista – Subaru, Toyota, Kia och Skoda – även fanns med för 20 år sedan. Framför allt Subaru och Toyota har lyckats behålla sina starka positioner, vilket visar att de är bra på att bygga långsiktiga relationer med bilköparna.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Bilköpare i framtiden

Den föränderliga marknaden innebär både utmaningar och möjligheter för bilbranschen. De tillverkare och återförsäljare som lyckas vinna och behålla kundernas förtroende kommer att vara de som klarar sig bäst i den allt tuffare konkurrensen.

ANNONS

Lojalitet blir allt viktigare, inte bara märkeslojalitet utan även lojalitet till den enskilda affären. Det gäller att förstå hur man skapar en ström av återkommande bilköpare.

“Att analysera och förstå kundströmmar och lojalitetsmönster blir allt viktigare och ger tillverkare och återförsäljare värdefulla insikter för att skapa kontinuerliga och väl avvägda kundvårdsinitiativ som stärker kundrelationerna över tid”, avslutar Roberts-Jones.

Här är Sveriges mest Googlade bilmärken

Vilka bilar intresserar svenskarna mest? En ny analys från Growth Marketing, genomförd på uppdrag av Riddermark Bil, avslöjar vilka bilmärken och modeller

Läs också:
Nio hundraser som är bra för förstagångsägare. News 55

Efter lönsamhetslyft – NCC överväger försäljning. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS