Dagens PS

Svenska bilköpare blåsta på miljarder – begagnatköp värst

Bilbranschen har under flera år haft problem med missnöjda kunder, och det är framför allt handeln med begagnade bilar som sticker ut negativt i statistiken över klagomål. (Foto: Getty Images)
Bilbranschen har under flera år haft problem med missnöjda kunder, och det är framför allt handeln med begagnade bilar som sticker ut negativt i statistiken över klagomål. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 apr. 2025Publicerad: 16 apr. 2025

Miljarder i sjön efter köp! Vissa affärer svider mer än andra i plånboken. Begagnatköp är tydligen värst och de unga är mest utsatta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt en ny undersökning från Konsumentverket drabbas svenska konsumenter hårt av misslyckade köp, och allra mest kostsamt är det när det gäller bilar, i synnerhet begagnade fordon.

Under 2024 uppskattas den totala konsumentskadan i Sverige till hela 40 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär 6 000 kronor per person. Av denna summa står felaktiga bilköp för inte mindre än 4,2 miljarder kronor – en tiondel av den totala kostnaden.

Det är inte bara pengar som går förlorade. Konsumentverket beräknar att svenskarna årligen lägger ner omkring 50 miljoner timmar på att hantera problem som uppstår efter ett dåligt köp. Det motsvarar i snitt åtta timmar per konsument.

Begagnathandeln i fokus

Bilbranschen har under flera år haft problem med missnöjda kunder, och det är framför allt handeln med begagnade bilar som sticker ut negativt i statistiken över klagomål.

I Konsumentverkets rapport “Konsumentskadan i Sverige 2024” framgår det tydligt att köp av fordon, och då i synnerhet begagnade sådana, leder till de största ekonomiska förlusterna för konsumenterna. I genomsnitt kostar ett felaktigt bilköp konsumenten nästan 20 000 kronor.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Unga vuxna drabbas oftare

Rapporten visar även att en större andel unga vuxna (18-25 år) upplever problem efter sina köp jämfört med äldre konsumenter. Hela 89 procent av de unga uppger att de haft problem under det senaste året, medan motsvarande siffra för personer över 75 år är 63 procent.

ANNONS

En möjlig förklaring är att unga i större utsträckning handlar online, där risken för fallgropar kan vara större.

Viktigt med reklamationsrätt

Andreas Gårdlund, analytiker vid Konsumentverket, betonar vikten av att känna till sina rättigheter som konsument. I Sverige har man tre års reklamationsrätt på varor och tjänster, vilket ger möjlighet till ersättning vid ett misslyckat köp.

För att minska risken vid köp av begagnad bil kan det vara bra att veta att bilhandlare som är anslutna till Motorbranschens Riksförbund (MRF) sedan 2018 måste varudeklarera sina begagnade bilar. Detta ska ge konsumenten en tydligare bild av bilens skick och minska risken för otrevliga överraskningar. Trots detta visar alltså Konsumentverkets rapport att problemen kvarstår och kostar svenska konsumenter betydande summor varje år.

Chocken: EU förbjuder kolfiber?

EU:s oväntade drag skakar om bilindustrin. Ett nytt förslag kan stoppa användningen av ett högt eftertraktat material i bilar. Ett kontroversiellt förslag

Läs också:

Skillnaden mellan julmust och påskmust – egentligen. News 55

Oslagbar trygghet: Bilen som får konkurrenterna att blekna. E55

Överraskande AI-fyndet: “Man påverkas”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS