Extreme E, motortävlingen som ämnar skydda planetens framtid, har precis fått sig en ny svensk stjärna. 22-åriga Klara Andersson ska sitta bakom spakar på Cupras elektriska tävlingsbil Cupra Tavascan XE.
Svensk tjej bakom ratten när Cupra tävlar för miljön
Mest läst i kategorin
Klara tvingades rycka in under de två sista deltävlingarna under 2022-års säsong och lyckades med en pallplats i Chile och en lagvinst i Uruguay.
Nu på heltid
Nu får alltså Klara uppdraget att ratta Tavascan XE på heltid tillsammans med Cupras lag ABT Cupra XE. Hon kommer att tävla tillsammans med Nasser Al-Attiyah som vunnit Dakar hela fem gånger – 2011, 2015, 2019, 2022 samt årets upplaga.
Klara är den första kvinnan som hamnat på pallen i ett FIA-världsmästerskap så uppenbarligen har hon det som krävs för att växla upp till nästa steg i karriären.
Nasser och Klara måste dela på körning – det ska vara helt lika, då syftet med Extreme E är att de ska vara jämställt samt värna om miljön.
Senaste nytt
Hållbarhet i fokus
Extreme E utmärker sig genom att tävla på platser där miljöförstöring är ett hot. Det är aningen ironiskt, men mycket görs för att minimera miljöpåverkan – exempelvis transporters bilarna med färja snarare än flygplan; fartyget de använder kallas för RMS St Helena.
På varje plats styr de dessutom upp olika projekt för att värna om miljön. Några exempel är att de samarbetade med UNICEF i samband med tävlingen på Grönland, jobbade med att rädda grodor i Chile och liknande.
Racingserien fokuserar på att belysa klimatförändringar samt jämställdhet – det är således den enda stora racingtävlingen som har team bestående av olika kön.
Cupra har varit med sedan seriens begynnelse och inför motorsportsåret 2023 växlar de upp, inte bara när det gäller Extreme E men även Formel E.
Cupra har nya färger som klär bilen
Ett nytt år innebär även en uppdaterad bil. Bilen i fråga, Cupra Tavascan XE, har även fått sig ett nytt utseende som matchar Cupra UrbanRebel Racing som vi tidigare har provkört.
Alla bilar i serien är identiska rent hårdvarumässigt men varje team tillåtas sätta på en egen kaross för att de ska lika vägbilar.
Under huven finner man en elmotor på 540 hästkrafter som drivs av ett batteri på 54 kilowattimmar. Bilarna väger cirka 1 650 kilogram och når 100 knyck på fyra sekunder.
Den nya bilen kommer att visas upp under Race of Champions i helgen som går av stapeln i Piteå i helgen. Vi kommer att vara på plats för att bevaka evenemanget.
Läs även: Provköring av Cupra UrbanRebel Racing Concept
Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Läs även: Audis svenska Dakarteam – “det har varit för dåligt”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.