Svensk teknik är med och formar framtidens självkörande bilar. I ett nytt samarbete testas en radar utvecklad för att ge fordon bättre koll.
Svensk radar formar framtidens självkörande bilar


Mest läst i kategorin
En ny radarteknik utvecklad i Göteborg testas nu inom fordonsindustrin. Sensrad har inlett samarbete med Zenseact, Volvo Cars dotterbolag för självkörande bilar.
Kan skilja broar från bilar
Sensrad bildades 2022 som en avknoppning från konsultbolaget Qamcom. Nu har bolaget tagit fram en radar kallad Hugin D1, som enligt teknikchef Tony Gustafsson kan urskilja objekt i komplexa miljöer.
“Många radarer i dagens bilar har minst sagt begränsad förståelse i höjdled, det vi kallar elevation. Att köra under en bro och veta var gränsen går mellan bro och en mötande bil är svår att hantera, men med vår teknik går det”, säger han.
Radarns upplösning är 1,5 grader i höjdled (elevation) och 1,25 grader i horisontalled (azimuth). Synfältet är 100 grader i sidled och 30 grader i höjdled. Enligt företaget kan fotgängare detekteras på mellan 50 cm och 300 meters avstånd.
Missa inte: Tesla växlar upp med superbatteri – tyskarna svarar med laser. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Utmaningar för självkörande bilar
Vissa moment i trafiken är dock fortfarande utmanande för självkörande fordon, till exempel att välja rätt fil, genomföra svängar och samtidigt hålla kontroll över fordonet.
Studier visar samtidigt att självkörande bilar tenderar att undvika kollisioner bakifrån bättre än mänskliga förare, tack vare snabbare reaktionsförmåga och avancerade sensorer.
Volvo testar radar för självkörande bilar
Zenseact, som utvecklar programvara för självkörande bilar, har inlett ett tekniksamarbete med Sensrad.
“Jämfört med andra radarer har högupplöst 4d-radar signifikant högre upplösning, speciellt i höjdled, vilket gör att dess potential är intressant att utforska”, säger Veronika Nihlen, kommunikationschef på Zenseact enligt Ny Teknik.
I ett pressmeddelande säger Benny Nilsson, Head of Emerging Technology på Zenseact:
“Den teknik Sensrad tillför blir spännande att utforska i vår ständiga strävan efter säkrare automatiserad körning”.
I samma pressmeddelande uttrycker Marcus Hasselblad, vd på Sensrad, sin entusiasm över samarbetet:
“Vi är glada över att få dela med oss av vår radarkompetens och breda erfarenhet, särskilt tillsammans med ett Göteborgsbaserat företag som Zenseact”.
Byggd för volym – men kostnaden hålls hemlig
Hugin D1 är utrustad med 48 sändar- och mottagarelement, framtagna av svenska Gapwaves. Radarn sänder bara på ett element åt gången, men lyssnar på alla 48.
“Man får helt enkelt en bredare antenn än vad den är rent geometriskt”, säger Gustafsson.
Radarn ger totalt 2 304 virtuella kanaler. Enligt Sensrad används ett chip från israeliska Arbe Robotics för att driva systemet.
“Vi håller på att färdigställa det sista. Vi har just nu en handfull kunder som börjar köpa produkten efter att de under en tid utvärderat den med hjälp av vårt utvärderings-kit”, säger Hasselblad.
Produktionen sker i dagsläget i Göteborg, men målet är att utöka tillverkningen via en europeisk samarbetspartner.
“Vår målbild är att tillverka i rätt stor volym för att nå kostnadseffektivitet. Samtidigt ska man vara ödmjuk och veta att det brukar ta tid att gå från utveckling till volym i fordonsbranschen. Men produkten är byggd för att kunna tillverkas i flera hundra tusen exemplar per år”, säger han.
Läs även: Monstertruck mot bostadsrättsföreningen: Grannkrig på ny nivå. Dagens PS
Läs även: Slutkört i Paris – 500 gator överlåts till fotgängare. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.