Dagens PS

Svenska patentet: Polestars banbrytande bromsar

Polestars nya patentansökan kan öppna dörren för nya bromssystem. (Foto: Polestar)
Polestars nya patentansökan kan öppna dörren för nya bromssystem. (Foto: Polestar)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 jan. 2025Publicerad: 06 jan. 2025

ABS är ute, nu ska bromsarna agera likt eltandborstar. Enligt patentansökan från Polestar ska de nya bromsarna vara revolutionerande.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Polestar Performance har utvecklat ett innovativt system som ska ge bättre väggrepp och minska förluster av kraft, skriver Carmoses.

Systemet, som nyligen patentsökts hos Europeiska patentverket, upptäcker när ett hjul förlorar greppet och reagerar blixtsnabbt för att återställa väggreppet. Genom att styra de drabbade hjulen i en oscillerande rörelse, precis som en viss eltandborste, minskar systemet hjulspinn och förbättrar bilens stabilitet.

Traditionell antispinn

Antispinn är idag en viktig del av bilars stabilitetskontrollsystem. Systemets uppgift är att minska hjulspinn och optimera däckens grepp vid acceleration. Vanligtvis styrs systemet elektroniskt och använder information från bland annat ABS-sensorer för att läsa av hjulhastigheter och avgöra vilka hjul som förlorar grepp.

Traditionellt återställs väggreppet genom att minska motoreffekten, aktivera individuella bromsar eller en kombination av båda.

Dags att ta klivet in i 2025 med nya bromsar (Foto: Polestar)
Dags att ta klivet in i 2025 med nya bromsar (Foto: Polestar)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Polestars nya teknik

Polestars nya system tar antispinn-tekniken till nästa nivå. Genom att styra de drabbade hjulen i en oscillerande rörelse, likt en “wiggling”-rörelse, kan hjulspinn minskas och väggreppet förbättras. Detta leder till:

  • Bättre fordonskontroll och ökad säkerhet.
  • Minskad risk att fastna på hala underlag.
  • Minskad belastning på drivlinan.
  • Minskat däckslitage.
  • Lägre bränsleförbrukning eller minskad batteriförlust.
ANNONS

Oklara detaljer

Polestar uppger att systemet självt kommer att avgöra hur mycket styrning som behövs för att återställa väggreppet.

Dock kvarstår en del frågor.

Patentsökningen beskriver ett system där de drivande hjulen även är de styrande, vilket indikerar framhjulsdrift. Det är dock oklart om systemet även kan anpassas till fyrhjulsdrift eller fyrhjulsstyrning.

En annan intressant aspekt är att den oscillerande rörelsen kan appliceras på individuella hjul. Hur detta fungerar i praktiken är ännu inte känt, men det kan möjligen innebära att systemet är utvecklat för “steer-by-wire”-system som tillåter individuell styrning av hjulvinklar.

Koreanskt superbatteri – släcker sig självt

Vad sägs om ett batteri som har längre livslängd men också släcker sig själv om det börjar brinna? Det har i alla fall koreanska forskare utvecklat.

Passa även på att läsa:
Trots räntesänkningen: Nu höjs avgiften på din bostadsrätt.
Dubbel utmaning för svenska aktiesparare 2025. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]