Volvo har varit en bestående del av det svenska folkhemmet i decennier. Märket är lika förknippat med Sverige som Ikea, men nu tar biltillverkaren från Göteborg ännu ett kliv från Sverige.
Sveket: Volvo fortsätter flykten till USA
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare rapporterat om hur Volvo Lastvagnar överväger att flytta del av sin tillverkning till USA, ett resultat av det flertal subventioner som Vita huset numera erbjuder biltillverkare.
Nu har Volvo Cars vd, Jim Rowan, berättat för amerikanska Bloomberg att USA även börjar bli alltmer aktuellt för den svenska biltillverkaren från Göteborg.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 16
Incitament som lockar
Det handlar om det som kallas för Inflation Reduction Act (IRA), alltså inflationsminskningslagen, som med hjälp av 5,3 biljoner kronor (5 300 000 000 000 kronor) samt skattesänkningar ämnar öka användandet av mer hållbar energi.
Fortsättningsvis innehåller paketet en subvention på batteritillverkningen – den amerikanska staten kan komma att stå för cirka 500 kronor per kilowattimme i produktionskostnad, något som gynnar tillverkare såväl som konsumenter.
Problematiken grundar sig i att det är mer gynnsamt för biltillverkare att dra igång med tillverkning i USA snarare än i Europa.
För att motivera biltillverkare att fortsätta med tillverkning i EU krävs det fler politiska styrmedel.
Senaste nytt
Volvo Cars har ordet
Mer specifikt har Jim Rowan konstaterat att IRA främst påverkar Volvos underleverantörer – de har redan en fabrik i South Carolina.
Incitamenten kräver emellertid att bilen – exempelvis Volvo EX90 – måste tillverkas i USA för att man ska maximera nyttan.
Sedan IRA instiftades förra året har det redan lockat till sig 50 miljarder dollar i elbils- och batteriinvesteringar i landet.
Kryptiskt utlåtande
Rowan berättar för Bloomberg att tanken är att märkets amerikanska kunder ska kunna dra full nytta av incitamenten, något som alltså kräver att tillverkningen nästan till 100 procent sker i USA.
Eftersom Volvo går mot en helt elektrisk framtid – inte minst med flaggskeppet EX90 – och med tanke på att USA är en sådan enorm marknad är det bara en tidsfråga innan USA blir hemmaplan för Volvo.
Volvos orderböcker är fullproppade, något som kan härledas till att märkets kunder är kapitalstarka. Att flytta tillverkningen av både batterier och elbilar till USA är extremt gynnsamt både för företaget och för konsumenterna.
Det amerikanska folkhemmet kan kommer att bli lite mer svenskt med andra ord.
Läs även: Volvo flyr EU – kan flytta tillverkning till USA
Läs även: Volvo EX90 – en mineralbov av rang
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.