Dagens PS

Svarta lådan i bilar: Avslöjar sanningen bakom krascher

Sedan den 6 juli 2022 måste alla nya fordonsmodeller och från den 7 juli 2024 måste alla nyregistrerade fordon i klasserna M1 och N1 ha en EDR. (Foto: Getty Images)
Sedan den 6 juli 2022 måste alla nya fordonsmodeller och från den 7 juli 2024 måste alla nyregistrerade fordon i klasserna M1 och N1 ha en EDR. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2024Publicerad: 08 juli 2024

Bilens nya svarta låda, Event Data Recorder, EDR, är här för att avslöja alla detaljer vid olyckor och revolutionera fordonssäkerheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad är en event data recorder?

En Event Data Recorder, EDR, är en smart liten pryl i din bil som spelar in viktiga kördata. Precis som en flygplans svarta låda, ger den svar efter en krasch. Den registrerar bara data vid en olycka, och då endast fem sekunder före och 300 millisekunder efter smällen.

Dessa data är ovärderliga för att återskapa olyckor och förbättra säkerheten skriver Adac.

Precis som flygplanens svarta låda är det nu lag på att bilar också ska ha en. Det kommer underlätta i utredningar om bilolyckor. (Foto: Getty Images)
Precis som flygplanens svarta låda är det nu lag på att bilar också ska ha en. Det kommer underlätta i utredningar om bilolyckor. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Senaste nytt

Har min bil en EDR?

Sedan den 6 juli 2022 är EDR obligatoriskt i alla nya bilmodeller, och från den 7 juli 2024 i alla nyregistrerade fordon i klasserna M1 (personbilar) och N1 (lätta nyttofordon upp till 3,5 ton).

För andra fordonsklasser (M2, M3, N2, N3) gäller detta från 7 januari 2026 respektive 7 januari 2029. Vissa tillverkare var dock före sin tid och införde EDR redan innan detta krav.

Hur fungerar svarta lådan i bilen?

EDR spelar kontinuerligt in kördata, men sparar bara när något dramatiskt händer. Vid en hastighetsförändring på över 8 km/h inom 150 millisekunder, när bältessträckare eller airbags utlöses, eller när motorhuven aktiveras vid en fotgängarkollision.

ANNONS

Oftast är EDR en del av bilens airbag-styrenhet där data från accelerationssensorer samlas.

Var lagras datan?

EDR lagrar bara kritiska data vid en olycka:

  • Före kraschen: Hastighet, gaspedalens position, bromsstatus, tändning vid kraschen, motorns varvtal, ABS- och stabilitetskontrollaktivitet, styrvinkel.
  • Efter kraschen: Hastighetsförändringar i längs- och tvärriktning.
  • Säkerhetssystem: Bältesstatus för förare och passagerare, airbag-varningslampa, airbag-utlösning (front, sida, gardin).

Data lagras lokalt i bilen, säkert från online-hackare. De kan läsas via OBD-porten eller direkt från airbag-styrenheten om porten skadats.

Du behöver inte känna dig rädd för spioneri eller att du ska stalkas. Den svarta boxen går enbart att nå direkt via OBD eller airbagsystemet. (Foto: Getty Images)
Du behöver inte känna dig rädd för spioneri eller att du ska stalkas. Den svarta boxen går enbart att nå direkt via OBD eller airbagsystemet. (Foto: Getty Images)

Vem äger datan?

Datan är din, förarens eller ägarens. För att skydda privatlivet lagras inga personliga eller direkt identifierbara data, som fullständiga fordonsidentifikationsnummer.

Oroa dig inte för övervakning. EDR lagrar inte data kontinuerligt och tillgång sker endast med ditt godkännande, förutom vid besiktningar eller verkstadsbesök.

ANNONS

Domare eller åklagare kan begära ut data. En olycksexpert analyserar då datan för att återskapa olyckan. EDR-data är bara en av många källor i en utredning, tillsammans med spår på olycksplatsen och fordonens skador.

Måste föraren samtycka?

I vissa fall, som allvarliga olyckor, kan rättsväsendets behov väga tyngre än ditt dataskydd.

Då kan du inte stoppa utläsningen av EDR-data, särskilt vid utredning av olyckor med allvarliga skador eller dödsfall.

Resultatet chockar: “Många nya bilar inte krocksäkra”

130 bilar granskade. Resultatet chockar. ”Förvånansvärt många” nya bilar uppfyller inte säkerhetskraven. Folksam har nu presenterat årets upplaga av

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS