Dagens PS

Suzukis första elbil rullar in i Europa

Vad säg som Suzukis första elbil? Här är den alla fall. (Foto: Suzuki)
Vad säg som Suzukis första elbil? Här är den alla fall. (Foto: Suzuki)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 nov. 2024Publicerad: 05 nov. 2024

Femton år efter att Nissan Leaf introducerade elbilar för den breda massan, och samtidigt som många andra biltillverkare drar ner på sina egna elbilsplaner, lanserar Suzuki äntligen sin första elbil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

EVitara tillverkas i Indien men kommer att exporteras till andra marknader, inklusive Europa, tillsammans med en Toyota bZ-märkt syskonbil som ännu inte har presenterats.

Trots att den bär namnet Vitara har eVitara väldigt lite gemensamt med Suzukis nio år gamla förbränningsdrivna suv.

Produktionsversionen av förra årets eVX-koncept bygger på Suzukis Heartect-e EV-plattform och delar konceptbilens kantiga hjulhus, smala grill och den uppåtsvängda fönsterlinjen.

Designen är som baken, delad. Men kul att se något nytt. (Foto: Suzuki)
Designen är som baken, delad. Men kul att se något nytt. (Foto: Suzuki)

Två batteristorlekar och fyrhjulsdrift

Basmodellerna kommer med ett 49 kWh batteri och en motor på 142 hk som driver framhjulen. En uppgradering till det större 61 kWh batteriet ökar effekten till 172 hk medan vridmomentet ligger kvar på 190 Nm. Suzuki har ännu inte släppt några räckviddssiffror.

Det större batteriet möjliggör även fyrhjulsdrift, vilket åstadkoms genom att lägga till en 48 kW motor på bakaxeln. Den totala systemeffekten blir då 181 hk och vridmomentet 300 Nm. Vikten ökar dock med 197 kg till 1 899 kilo.

ANNONS

Senaste nytt

Modern interiör och offroad-funktioner

Interiören ser förvånansvärt påkostad ut tack vare den moderna glaspanelen som täcker två tredjedelar av den övre instrumentbrädan och kombinerar en digital instrumentpanel med en pekskärm i mitten. Enligt Suzuki har kupén “robust utseende” för att återspegla ett “högteknologiskt och äventyrligt” tema.

ANNONS
Hel klart modernt men kanske inte den mest smakliga inredningen. (Foto: Suzuki)
Hel klart modernt men kanske inte den mest smakliga inredningen. (Foto: Suzuki)

För att hjälpa dig på dina äventyr inkluderar Suzukis Allgrip-e-system ett Trail-läge som använder bromsarna för att simulera funktionen hos en traditionell differentialbroms.

Det återstår att se om eVitara kan klättra och krypa lika bra som Suzukis Jimny.

Produktion och lansering

EVitara börjar tillverkas vid Suzuki Motor Gujarats fabrik i Indien våren 2025. Försäljningen i Europa, Indien och Japan startar sommaren 2025.

Samma fabrik kommer också att bygga Toyotas version av suven, som ännu inte har visats men som förhandsvisades av förra årets Urban suv-koncept.

Fakta:

  • Märke: Suzuki
  • Modell: eVitara
  • Motor: 142 hk (49 kWh batteri) / 172 hk (61 kWh batteri) / 181 hk (61 kWh batteri, fyrhjulsdrift)
  • Batteri: 49 kWh / 61 kWh
  • Räckvidd: –
  • Laddning: –
  • Förbrukning: –
  • Pris: –
  • Lansering: Sommaren 2025

Läs även:

Gen Z:s psykiska ohälsa kostar miljarder. Realtid

ANNONS

Fantastiskt – svenskt headset lindrar depression. News 55

Så ska Europas bilindustri överleva krisen

Europas bilindustri står inför stora utmaningar. Minskad elbilsförsäljning och ökad konkurrens från Kina kräver nytänkande och samarbete. År 2024 är ett

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS