Femton år efter att Nissan Leaf introducerade elbilar för den breda massan, och samtidigt som många andra biltillverkare drar ner på sina egna elbilsplaner, lanserar Suzuki äntligen sin första elbil.
Suzukis första elbil rullar in i Europa
Mest läst i kategorin
EVitara tillverkas i Indien men kommer att exporteras till andra marknader, inklusive Europa, tillsammans med en Toyota bZ-märkt syskonbil som ännu inte har presenterats.
Trots att den bär namnet Vitara har eVitara väldigt lite gemensamt med Suzukis nio år gamla förbränningsdrivna suv.
Produktionsversionen av förra årets eVX-koncept bygger på Suzukis Heartect-e EV-plattform och delar konceptbilens kantiga hjulhus, smala grill och den uppåtsvängda fönsterlinjen.
Två batteristorlekar och fyrhjulsdrift
Basmodellerna kommer med ett 49 kWh batteri och en motor på 142 hk som driver framhjulen. En uppgradering till det större 61 kWh batteriet ökar effekten till 172 hk medan vridmomentet ligger kvar på 190 Nm. Suzuki har ännu inte släppt några räckviddssiffror.
Det större batteriet möjliggör även fyrhjulsdrift, vilket åstadkoms genom att lägga till en 48 kW motor på bakaxeln. Den totala systemeffekten blir då 181 hk och vridmomentet 300 Nm. Vikten ökar dock med 197 kg till 1 899 kilo.
Modern interiör och offroad-funktioner
Interiören ser förvånansvärt påkostad ut tack vare den moderna glaspanelen som täcker två tredjedelar av den övre instrumentbrädan och kombinerar en digital instrumentpanel med en pekskärm i mitten. Enligt Suzuki har kupén “robust utseende” för att återspegla ett “högteknologiskt och äventyrligt” tema.
För att hjälpa dig på dina äventyr inkluderar Suzukis Allgrip-e-system ett Trail-läge som använder bromsarna för att simulera funktionen hos en traditionell differentialbroms.
Det återstår att se om eVitara kan klättra och krypa lika bra som Suzukis Jimny.
Produktion och lansering
EVitara börjar tillverkas vid Suzuki Motor Gujarats fabrik i Indien våren 2025. Försäljningen i Europa, Indien och Japan startar sommaren 2025.
Samma fabrik kommer också att bygga Toyotas version av suven, som ännu inte har visats men som förhandsvisades av förra årets Urban suv-koncept.
Fakta:
- Märke: Suzuki
- Modell: eVitara
- Motor: 142 hk (49 kWh batteri) / 172 hk (61 kWh batteri) / 181 hk (61 kWh batteri, fyrhjulsdrift)
- Batteri: 49 kWh / 61 kWh
- Räckvidd: –
- Laddning: –
- Förbrukning: –
- Pris: –
- Lansering: Sommaren 2025
Läs även:
Gen Z:s psykiska ohälsa kostar miljarder. Realtid
Fantastiskt – svenskt headset lindrar depression. News 55
Så ska Europas bilindustri överleva krisen
Europas bilindustri står inför stora utmaningar. Minskad elbilsförsäljning och ökad konkurrens från Kina kräver nytänkande och samarbete. År 2024 är ett
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.