Test: Suzuki Vitara Hybrid AllGrip
Suzuki har länge erbjudit fyrhjulsdrivna modeller till priser som tål att jämföras. Nu har man gett åldrande Vitara en skönhetsbehandling och en moderniserad drivlina. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Suzuki Vitara Fullhybrid.
Suzuki Vitara - kungens val
Mest läst i kategorin
Ett klassiskt 4×4-koncept
När jag hör orden Suzuki Vitara dras tankarna till en tvådörrars hippie-offroader utan tak. Det är också precis vad den nu klassiska modellen var i sin första upplaga år 1988.
Nu är man inne på generation fyra som har existerat sedan 2015. Den senaste generationen kommer med en rad uppdateringar som för modellen in i nutiden.
Suzuki har behållit vad som kanske är det viktigaste: fyrhjulsdriften och markfrigången.
Utöver det diskreta kosmetiska lyftet har man introducerat en fullhybriddrivlina.
Den 1,5 liter stora bensinmotorn får hjälp av en elmotor för att få skjuts på ekipaget.
Den totala effekten ligger på 115 japanska kusar som känns pigga i lägre hastigheter men behöver jobba alltför hårt norr om hundra kilometer i timmen.
Förbrukningen på cirka 0,58 liter/mil må inte vara lika låg som Suzuki Swace, men imponerar fortfarande med tanke på markfrigången samt avsaknaden av CVT-låda.
Suzuki Vitara är lika modern som Antikrundan
Tyvärr räcker det inte att endast uppdatera motorn för att en drivlina ska kännas modern. Växellådan spelar en stor roll i hur responsiv upplevelsen är bakom ratten.
I Vitaras fall är det just växellådan som tar med föraren på en nostalgitripp till 1900-talet vid varje växling. Det är nämligen en robotiserad manuell låda.
En annan bil som fortfarande produceras med en robotiserad manuell låda är Lamborghini Aventador, där växellådan förhöjer den önskade dramatiska upplevelse man får bakom ratten.
I en Vitara däremot skulle det vara guld värt att ha en växellåda som bjuder på en silkeslen upplevelse som är i linje med fullhybrid-motorn.
Vitara blir därmed modern på samma sätt som en mormor med barnbarnets iPhone 8 i högsta hugg.
Suzuki Vitara sätter funktion före form
Exteriören är så gott som orörd och förblir varken attraktiv eller motsatsen.
Suzuki har lyckats väl med att få Vitara att se något större ut än vad den är och ge intrycket att den är kapabel till ett ellet annat offpist-åk.
Vill man få sin Vitara att vända åtminstone ett par blickar bör man leka runt i konfiguratorn och överväga den turkosa eller gula lacken.
Även på insidan har man satt funktion före någon form av skönhet. Interiören är otroligt enkel men funktionell. Det finns fysiska vred och knappar för allt.
Materialvalen har man sannolikt valt ut under ett besök på återvinningscentralen och infotainment-skärmen liknar vad man hittar i en 15 år gammal Audi.
Med det sagt är stolarna bekväma och materialvalen perfekta för ändamålet. Även infotainment-systemet går att leva med tack vare möjligheten till smartphone-spegling.
Om jag kunde specialbeställa min egen Vitara skulle interiören bestå av blottställd metall och lite tyger från Rusta.
Kupén är i övrigt rymlig och rymmer fyra vuxna utan att det blir dålig stämning. Även lastutrymmet baktill är rymligt men hamnar i en storleksklass under Dacia Duster, en nära konkurrent.
Vitara – tack vare sina praktiskt lagda förmågor – är en favorit hos de äventyrliga. Den är ett givet val för dem med scoutblod i ådrorna, däribland vår egen konung.
Superb säkerhet
Suzuki Vitara har en hel uppsättning säkerhetssystem som standard. Däribland hittar man adaptiv farthållare, backkamera med sensorer, nödbroms, filbytesvarnare, döda vinkel-varnare, trötthetsvarnare och mycket mer.
Kör du på lite äventyrligare vägar kan du nyttja AllGrip Select-systemet för att anpassa fyrhjulsdriften till rådande situation. Vidare har du tillgång till LED-strålkastare och dimljus framtill.
Det är till stor del tack vare de ovan nämnda funktionerna som Vitara känns kompetent både som stadsjeep och terrängtransport. Lägger du till dragkrok kan du även dra 1500 kilogram i form av exempelvis en husvagn.
Summan av kardemumman
Dacia Duster framstår som det enda alternativet till Vitara där både fyrhjulsdrift och hög markfrigång erbjuds, och till ett ännu lägre pris. Dock handlar det om en diesel-variant där du måste ro genom växlarna på egen hand.
Duster går inte att få med automatlåda på de fyrhjulsdrivna modellerna. Det gör Vitara till den billigaste modellen på marknaden som erbjuder just den kombinationen i en suv.
Med det i åtanke framstår Vitara som en hejdundrande produkt på friluftsbutikernas outlet-avdelning.
Till det negativa hör den nästan komiskt uråldriga växellådan, interiören som känns bestämt billig och infotainmentsystemet som bör användas ihop med en smartphone.
I övrigt är intrycket positivt och Vitara är väl anpassad efter sin nisch på marknaden. Att kunna köra runt med en låg bränsleförbrukning är också välkommet med tanke på de skyhöga drivmedelspriserna.
Letar du efter en kapabel och praktiskt lagd 4×4 för ett väldigt överkomligt pris är nya Suzuki Vitara Hybrid ett genomgående bra val.
Plus
- Billig
- Bränslesnål
- Perfekt för ändamålet
Minus
- Gammalmodig växellåda
- Utdaterat infotainment-system
- Spartansk interiör
Suzuki Vitara Hybrid Allgrip (2022)
Motor: 1,5-liters bensinmotor med hybridassistans, 115 hästkrafter, 138 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 13,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 780 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4175/1595/1775 mm
Pris: 307 900 SEK (Testbil ca. 345 800 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Suzuki Vitara Hybrid
Slutbetyg: 3,5/5
Suzuki Vitara söker sig mot en snäv målgrupp, vilket gör att den blir både kompetent och billig inom den nischen. Kan man å andra sidan nöja sig utan fyrhjulsdrift finns det både bättre och billigare alternativ.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.