Dagens PS

Test: Suzuki Swace - Köp Corolla istället

Swace
Foto: Morgan Petri
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 18 sep. 2022Publicerad: 18 sep. 2022

Suzuki har, åtminstone på den svenska marknaden, länge varit något av en udda fågel som har attraherat en nischad grupp. Detsamma går inte att säga om Toyota, men trots det har Suzuki kopierat deras hemläxa och lanserat nya Swace. Vi har lagt i Högsta Växeln och rett ut huruvida de lyckats eller inte.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Suzuki Swace Hybrid (2021)
Motor: 1,8-liters bensinmotor + elmotor, 122 hästkrafter, 142 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 475 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4655/1790/1460 mm
Pris: 284 900 SEK
(testbil cirka 310 000 SEK)

 

Swace Front

Swace skiljer sig från Corolla framifrån. (Foto: Morgan Petri)

Svår att urskilja

När man ställs inför valet mellan Suzuki Swace och Toyota Corolla är det lite som fallet med Julmust och Påskmust. Under Julmust-etiketten sitter en Påskmust-etikett redo att bära vidare stafettpinnen, det vet väl alla.

Kollar man närmare på det bakre emblemet på Swace ser det ut att sitta ovanpå en bricka som bara skriker “jag gömmer ett Toyota-emblem”. Men bara för att Julmusten kommer först betyder det inte att Påskmusten behöver vara sämre.

Man undrar vad som gömmer sig bakom Suzuki-emblemet. (Foto: Morgan Petri)

Designen är i hög grad identisk till Corolla Touring Sports, bortsett från den vagt modifierade stötfångaren framtill. Stöten är inte på egen hand tillräcklig för att drastiskt förändra utseendet vilket förblir hyfsat attraktivt utan att bli polariserande.

Ni kanske kunde gissat er till det vid det här laget, men interiören är identisk den med och är i högsta grad funktionell. Komforten är hög, utrymmet är generöst och kvaliteten speglar priset.

ANNONS
Swace Interiör

Interiören är funktionell och bekväm, men inte särskillt snygg. (Foto: Morgan Petri)

En hållbar historia

Under skinnet är Swace återigen identisk till Corolla. Det innebär att en radfyra med hybrid-assistans skickar kraften via en CVT-låda till framhjulen. 

Gasen i botten bjuder på mycket oljud och inte mycket annat. Drivlinan må vara ruskigt effektiv, men den motsätter sig alla former av entusiastisk körning.

I och med användningen av en drivlina som är precis så snål och icke-inspirerande som en drivlina kan vara, sparar man på både klimatet och plånboken. 

Den omöjligt låga förbrukningen förklarar varför var och varannan Bolt-chaffis väljer att ratta Swace… jag menar Corolla, men sak samma.

För en praktisk kombi har Swace en otänkbart låg bränsleförbrukning. (Foto: Morgan Petri)

Varför existerar Swace överhuvudtaget?

Suzukis modellutbud består främst av billiga stadsjeepar med fyrhjulsdrift. Tankarna dras till ikoniska Jimny och Vitara. 

ANNONS

Swace sticker ut i Suzukis modellutbud, mer än vad Across (som också är en Toyota) gör, då Swace varken har sport- eller offpist-ambitioner.

Genom Swace försöker Suzuki alltså få ut en volymbil, en modell som fyller ett hål i deras utbud på den svenska marknaden.

Summan av kardemumman

Då når man slutligen frågeställningen: varför bör man välja Suzuki Swace istället för Toyota Corolla?

Den viktigaste skillnaden hör till pris och utrustning. Corolla i sitt mest barbariska utförande är cirka 20 lakan billigare än Swace men då har den sistnämnde naturligtvis mer utrustning.

Toyota och Suzuki har plockat ihop egna utrustningsnivåer som skiljer sig åt i pris. 

Utrustningsnivåerna som Toyota erbjuder är som en trappa. Det Suzuki har gjort är att de har lagt till ett par steg på den trappan som passar bättre för vissa, och andra inte.

Är man ute efter en något specifikt, exempelvis tonade rutor, men helst inte betalar för krimskrams man inte får användning av, kan man vända sig till Suzuki där versionen med tonade rutor är billigare än den Toyota erbjuder.

Den version av Corolla Touring Sports som idag ligger närmast Swace i pris är dock GR Sport, en bil med bra mycket mer utrustning än Suzukin.

ANNONS

Toyota håller nämligen på att rensa lagret på Corolla för att bana väg för en ny. Därmed kan man i dagsläget snappa upp en generöst utrustad sådan till ett lägre pris, sannolikt ända fram tills att den ersätts.

Vidare är Toyota mer etablerat, vilket påverkar saker som serviceutbud och annat ägande-relaterat.

Swace

Foto: Morgan Petri

Jag kan i dagsläget inte se en enda anledning till att välja Swace över världens mest sålda bil: Corolla. 

Man måste antingen avsky tanken av Toyota-emblemet eller älska och dyrka Suzuki-gudarna för att överkomma de logiska resonemang som står i vägen.

Med det sagt är Swace en bra bil. Den är bekväm, rymlig och snål. Den avgörande faktorn blir således priset man betalar samt upplevelsen som ägare.

Dagens PS helhetsintryck av Suzuki Swace

Slutbetyg: 3,5/5

Suzuki Swace är enäggstvilling med världens mest sålda bil – Toyota Corolla. Det betyder att Swace har många goda förmågor, men om den är bättre än sin tvilling eller inte, beror på personen som köper den. Välj den som har rätt utrustning för dig, och för ett pris du är nöjd med.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]