Det rullar inte på något vidare för SUV-tillverkaren Rivian som efter ett tufft andra kvartal rapporterar en nettoförlust på 1,7 miljarder dollar, motsvarande 17 miljarder kronor, skriver The Wall Street Journal.
SUV-tillverkaren Rivian tredubblar sin förlust
Mest läst i kategorin
Stegrande inflation, brist på reservdelar och höga fraktkostnader är alla bidragande faktorer till att den Kalifornien-baserade SUV- och lastbilstillverkaren Rivian Automotive Inc. nästintill tredubblat sin förlust. En väntad, men likväl tung utgång för årets andra kvartal, med en justerad nettoförlust på 1,62 dollar per aktie och en total nettoförlust på 17 miljarder kronor.
Nu försöker Rivian lösa delar av krisen genom att frakta sina fordon via järnväg istället för lastbil, vilket enligt företagets finanschef Claire McDonough är billigare. Baksidan av myntet är dock att det kan resultera i längre leveranstider.
Trots detta står Rivian fast vid sitt mål för 2022 som är att bygga 25 000 fordon vid årets slut. Då med en förväntad rörelseförlust på 5,45 miljarder dollar, motsvarande 54 miljarder kronor för hela året.
Rivstart för Rivian
Förhoppningen är att förlusterna ska minska i takt med att fabriken i Normal, Illinois får upp produktionen och uppnår målet på 150 000 bilar per år. En kraftansträngning som rent praktiskt förutsätter att fabriken rullar dygnet runt.
Ett arbetstempo och en produktionstakt som inte varit möjligt att hålla under det gångna halvåret på grund av personalbrist och brist på komponenter.
Nu är insatserna höga och pressen stor på Rivian som behöver bevisa att de kan öka produktionstakten. Framförallt leverera fordon till de kunder som står på kö.
Under det andra kvartalet har företaget tillverkat 4401 fordon. Den siffran behöver tredubblas under årets återstående kvartal om målet på 25 000 bilar ska uppnås, skriver The Wall Street Journal.
Om denna rivstart är möjlig återstår att se.
Läs även: Biljättar vädrar morgonluft efter starka Q2-resultat
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.