Biljätten Volvo Cars rapporterar om en svag ökning av bilförsäljningen i januari, driven av ökad efterfrågan på bolagets elbilar.
Sug efter elbilar lyfter Volvo Cars i januari
Mest läst i kategorin
I ett pressmeddelande på fredagen skriver Volvo Cars att bilförsäljningen globalt ökar 2 procent i januari, jämfört med motsvarande månad i fjol.
Försäljningen av företagets Recharge-modeller med helt elektriska bilar och laddhybrider ökade med 31 procent i januari jämfört med samma månad förra året och stod för 40,7 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under månaden.
Andelen helt elektriska bilar uppgick till 16,2 procent.
Volvo Cars gasar i Europa
I Europa ökade företaget sin bilförsäljning med 14,7 procent till 21 436 sålda bilar i januari.
Bäst gick marknaderna i Storbritannien, Italien och Belgien under månaden.
Försäljningen av Recharge-modeller, vilket utöver helt elektriska bilar också innefattar laddhybrider, stod för 59,8 procent av den totala försäljningen i Europa i januari.
Uppåt i USA men rejält tapp i Kina
Även i USA, där den totala bilförsäljningen ökade med drygt 8 procent, svarade bolagets Recharge-modeller för en stor del av ökningen.
I Kina backade försäljningen i januari med hela 19,5 procent.
Volvo Cars XC60-modell toppade försäljningslistan globalt under månaden med 16 016 sålda bilar.
Läs även: En mardröm för Volvo Cars
Läs vidare: Volvo utser ny designchef – med erfarenhet av lådor
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.