En Bentley Mulsanne-ägare i London, Storbritannien fick sitt livs chock när hans bil blev stulen. Han blev nog ännu mer chockad när bilen hittades igen – 7 983 kilometer bort.
Stulen Bentley hittad: 800 mil bort - i Pakistan
Mest läst i kategorin
Bilen hade tagit hela vägen till hamnstaden Karachi i Pakistan där den stod parkerad på biltjuvens uppfart.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 22
Bentley Mulsanne är inte vilken bil som helst
Bentley Mulsanne, det brittiska märkets förra flaggskepp, tillverkades för att konkurrera direkt med Rolls-Royce Phantom.
Modellen, som när den var ny, började på cirka tre miljoner kronor, var det mest exklusiva man kunde få i Bentley-väg fram till dess att modellen lades ner i juni 2020.
Längre än ett stenkast
När bilar stjäls i Sverige är det inte ovanligt att de hamnar i containrar och fraktas till något av våra grannländer på andra sidan Östersjön.
Det visar sig tydligen att bilstöldsligor i Storbritannien jobbar lite mer storskaligt, något en stackars Mulsanne-ägare alltså fick erfara.
Genomtänkt stöt
Bilen hade fraktats till Pakistan med hjälp av förfalskade dokument där det framgick att Mulsannen brukades av en europeisk diplomat, närmare bestämt Bulgariens tidigare ambassadör i landet.
Han åkte dock fast i en muthärva på grund av hela incidenten.
Diplomatisk immunitet
Diplomatbilar vågas sällan tampas med av diverse polis- och tullmyndigheter då diplomater ofta har immunitet.
Fortsättningsvis hade bilen försetts med falska plåtar, allt för att bilen skulle kunna transporteras till Pakistan under radarn.
Golare räddar dagen
Det var den brittiska polisen som tipsade polisen i Karachi om den stulna bilen, tack vare att bilen var utrustad med en GPS-spårare som kunde säkerställa dess exakta position.
Poliser stormade huset där Mulsannen väntades befinna sig, och hittade den parkerad på garageuppfarten med ett grått överdrag.
Bilen identifierades med hjälp av chassinumret.
Bentley mitt i en härva
Pakistanska myndigheter tror att någon som jobbar på landets motsvarighet till Transportstyrelsen var med på kuppen, något som gjorde det lättare att få in bilen i landet.
Skatter på bilar i Pakistan är sanslöst höga, varför kuppen troligtvis var ett försök att kringgå diverse omkostnader som ett köp av en Mulsanne på legitim väg hade inneburit.
Boven är således också skyldig att betala 1,3 miljoner dollar i skatter och avgifter för importen av bilen, motsvarande 13,3 miljoner kronor.
Läs även: Recension av Bentley Mulsanne Speed
Läs även: Recension av Rolls-Royce Phantom
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.