De som inte vill ha en elbil har en lång lista på varför. En av dessa handlar om att batteriets degradering gör att man måste köpa ett nytt batteri när det gamla blivit för “dåligt”. Det visar sig emellertid vara (någorlunda) obefogat.
Studie: Så mycket sämre blir batteriet i din elbil
Mest läst i kategorin
Att man tvingas byta batteri på en elbil är ingen vanlig företeelse, utan det är något som endast har hänt i extremfall.
En ny studie visar att de flesta batterier byts ut under garanti och batteridegraderingen inte är linjär.
Det visar en studie från Recurrent Auto som du kan ta del av här.
Mobilen som riktmärke
De flesta har nog märkt av att batteriet på mobilen blir sämre med tiden. Det gör att konsumenter räds för att samma sak ska hända med deras elbil.
Det är förvisso något det gör, men tydligen behöver man inte vara lika orolig som man kanske tror.
Med andra ord är de partiska, och resultatet bör tas med en nypa salt.
Batteriet är ett problem för en liten andel
Efter att ha gått igenom 15 000 elbilar konstaterar studien att endast 1,5 procent av elbilar har fått batteriet ersatt – om man inte räknar med bilar som återkallats.
De flesta av dessa sker under garanti, vilket emellertid inte är särskilt märkvärdigt då elbilar inte varit mainstream (på vissa marknader) särskilt länge.
De flesta biltillverkare erbjuder dessutom åttaårig batterigaranti, som en trygghet för kunderna.
Det visar sig att en elbil märker av en tydlig minskning av räckvidden de första 3 200 milen, men därefter stabiliseras degraderingen. Det är långt från optimalt, men det är bättre än att batteriet ständigt försämras.
Återkallelser verkar tveklöst vara ett större problem.
Vad erbjuder framtiden?
Det lär dock dröja innan vi med säkerhet vet hur batterier kan tänkas må efter flera års användande.
En förbränningsmotor kan fungera utan problem efter tiotals år och tiotusentals mil, frågan är bara hur det är för elbilar.
Exempelvis bidrar snabbladdning till att batteriet degraderas fortare, samtidigt som ett batteri inte mår bra av vare sig för hög laddning, och heller inte för låg.
Läs även: Batterierna i Tesla – tuff utmaning för Volvo
Läs även: Elbilar blir billgare – priset på batterier dyker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.