Fisker är bara några dagar in i sin kapitel 11-konkurs, och kampen om deras tillgångar har redan börjat. En advokat hävdar att företaget har sålt tillgångar “utan domstolens övervakning”.
Striden om Fiskers tillgångar hettar redan till
Mest läst i kategorin
Det som står på spel är relationen mellan Fisker och dess största säkrade långivare, Heights Capital Management, en gren av Susquehanna International Group.
Heights lånade ut över 500 miljoner dollar till Fisker 2023, med möjligheten att omvandla skulden till aktier, vid en tidpunkt då företagets ekonomiska problem började bli uppenbara.
En influencers makt: Orsakade han Fiskers konkurs?
Kan en enda influencer få ett bilmärke i konkurs? Ja, det är en del personer som anser det. Det handlar så klart om Fisker och Marques Brownlee. Marques
Fisker missade kvartalsrapporter
Ursprungligen var finansieringen inte säkrad med några tillgångar. Detta ändrades efter att Fisker bröt ett av avtalen när de misslyckades med att lämna in sina tredje kvartals rapporter i tid i slutet av 2023.
För att få detta brott avskrivet, gick Fisker med på att ge Heights förtur på alla nuvarande och framtida tillgångar, vilket gav Heights betydande inflytande.
Heights fick inte bara möjlighet att bestämma vad som skulle hända med tillgångarna i kapitel 11-förhandlingarna, utan också en chans att tillsätta en föredragen omstruktureringschef för att övervaka företagets långsamma nedgång till konkurs.
“Mindre tekniskt fel”
Alex Lees, advokat från Milbank som representerar en grupp osäkra fordringsägare med mer än 600 miljoner dollar i fordringar, sa vid den första förhandlingen i Delaware Bankruptcy Court på fredagen att det tog “för lång tid” att komma hit.
Han sa att Fiskers försenade rapportering var ett “mindre tekniskt fel” som på något sätt ledde till att företaget “i princip överlämnade hela verksamheten till Heights.”
“Vi tror att detta var en fruktansvärd affär för Fisker och dess fordringsägare,” sa Lees vid förhandlingen.
“Det rätta hade varit att ansöka om konkurs för flera månader sedan.”
Under tiden, sa han, har Fisker “sålt tillgångar utan domstolens övervakning” till förmån för Heights i vad han beskrev som “misstänkt aktivitet.”
Fisker har sänkt priser och sålt fordon inför konkursansökan.
Olämpliga kommentarer
Scott Greissman, advokat som representerar Heights investeringsarm, sa att Lees kommentarer var “helt olämpliga, helt obefogade” och beskrev dem som “designade för att fånga medias uppmärksamhet.”
“Det kan finnas många besvikna fordringsägare” i detta fall, sa Greissman, “ingen mer än Heights.”
Han sa att Heights lånade ut “en enorm summa pengar” till Fisker.
Han tillade senare att även om Fisker lyckas sälja hela sitt återstående lager – cirka 4 300 Ocean suvar – skulle en sådan försäljning “kanske betala av en bråkdel av Heights säkrade skuld,” som nu överstiger 180 miljoner dollar.
Saknas tillgångar
Advokater berättade för domstolen på fredagen att de har en överenskommelse i princip att sälja dessa Ocean suvar till ett okänt leasingföretag. Men det är inte omedelbart klart vilka andra tillgångar Fisker kan sälja för att ge avkastning till andra fordringsägare.
Företaget har hävdat att de har mellan 500 miljoner och 1 miljard dollar i tillgångar, men hittills har rapporterna bara detaljerat tillverkningsutrustning, inklusive 180 monteringsrobotar, en hel underredslinje, en lackeringsverkstad och andra specialverktyg.
Lees var inte ensam om sin oro över hur Fisker hamnade i konkurs.
“Jag förstår inte varför det tog så lång tid,” sa Linda Richenderfer, en advokat från U.S. Trustee’s Office, under förhandlingen.
Hon noterade också att hon fortfarande granskade nya inlagor sent på torsdagen och timmarna före förhandlingen.
Hon uttryckte också “stor oro” för att fallet kunde omvandlas till en ren kapitel 7-likvidation efter försäljningen av Ocean-lagret, vilket skulle lämna andra fordringsägare att slåss om resterna.
Dragit ut på tiden
Greissman sa vid ett tillfälle att han höll med om att Fisker “förmodligen tog mer tid” än nödvändigt för att ansöka om konkurs, och att några av dessa tvister kunde ha “löst sig lättare” om fallet hade börjat tidigare.
Han sa även att han håller med Richenderfer om att “även med en flottförsäljning kan kapitel 11 vara ohållbart.”
Parterna kommer att träffas igen vid nästa förhandling den 27 juni.
Innan han avslutade förhandlingen, tackade domare Thomas Horan alla parter för att de kom till förhandlingen “ganska smidigt” trots veckans rusning av inlagor. Han lyfte särskilt fram U.S. Trustee’s Office för att ha arbetat under “riktigt svåra omständigheter” för att “få grepp om” fallet med “minimal kontrovers, i det stora hela.”
“Jag föreställer mig att det finns några som vill ta igen lite sömn nu,” sa han med ett leende, när han avslutade förhandlingen.
Fisker i kris: Paniksäljer bilar till anställda
Fisker har allvarliga problem och riskerar konkurs om de inte hittar en ny partner eller investerare snart. Situationen är så desperat att de nu försöker
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.