Kina har tagit på sig ledartröjan inom elbilstillverkning. Men den tuffare marknaden kan leda till att endast fem kinesiska elbilsföretag överlever.
Storstädning bland Kinas elbilstillverkare
Mest läst i kategorin
Den kinesiska staten har investerat mycket i den inhemska elbilsindustrin. Resultatet? Landet har drygt 200 elbilstillverkare.
Men en allt tuffare marknad pressar elbilstillverkarna. Priserna sjunker samtidigt som utbudet av elbilar är högre än efterfrågan. Det kommer att leda till att många mindre kinesiska tillverkare slås ut.
“Kinas elbilindustri kommer att bli starkare och starkare. Men alla kommer inte att klara sig ända till mållinjen”, säger branschspecialisten Mark Rainford enligt CNN.
Tesla startade priskriget
Det rådande priskriget på elbilsmarknaden startade med att Tesla år 2022 kraftigt sänkte priset på två av sina modeller i Kina, vilket även kinesiska gjorde. Denna vecka sänkte Tesla återigen priset på sina bilar.
Prispressen har tryckt ned lönsamheten till en genomsnittlig vinstmarginal på endast 5 procent, enligt CNN. Under 2023 avvecklade drygt ett dussin elbilstillverkare i Kina sin produktion.
Den utrensningen förväntas fortsätta.
“År 2030 kan Kina ha färre än fem stora aktörer inom elbilbranschen,” sade Richard Yu, vd för Huaweis konsumentaffärsdivision, i juni förra året.
Kan gynna europeiska elbilstillverkare
Att den kinesiska staten subventionerar landets elbilsindustri har fått EU att utreda om subventionerna är orättvisa, vilket kan resultera i strafftullar.
Om strafftullar införs, till exempel på 25 procent, skulle det leda till att kinesiska stadsjeepar och medelstora sedaner blir dyrare än europeiska, rapporterar Elektroniktidningen som refererar till en studie som tankesmedjan Transport & Environment genomfört.
Läs även: Så vinner Kina mot klockan i elbilsracet
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.